لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۶

دی هِل: آیا روسیه تلاش‎های امریکا را در افغانستان با چالش روبه‌رو کرده است؟


  • دیپلومات

مجله دیپلومات با عنوان "فشار بر پاکستان به‌خاطر نتیجه در افغانستان" مطلبی را نشر کرده‎است.

در آغاز می‎خوانیم که بر اساس برخی گزارش‎های نشر شده، اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا فشارهای تازه بر پاکستان وارد می‎کند و عضویت آن کشور را از میان همپیمان‎های ناتو می‎گیرد.

پاکستان با آنکه عضویت ناتو را ندارد، از شریکان نزدیک این پیمان دانسته می‎شود.

در ادامه مطلب دیپلومات آمده که اداره ترمپ همچنان می‎خواهد تمامی کمک‎های نظامی را بر پاکستان قطع کند و محدودیت صدور ویزه امریکا را بر شماری از مقام‎های آن کشور به اجرا بگذارد.

نشریه در ادامه نوشته که شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان در این اواخر با مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا دیدار کرد، اما اهمیت این بازدید در حدی بود که عباسی تنها چند تا عکس با پنس گرفت و هیچ پیشرفتی برای ایجاد اعتماد میان دو کشور نشد.

به نوشته دیپلومات، پس از گفتگوها میان صدراعظم پاکستان و معاون رئیس جمهور امریکا، حتی یک اعلامیه مشترک هم صادر نشد.

اما واشنگتن از جانب خودش اعلامیه را نشر کرده و در آن خواسته‎است که حکومت پاکستان باید فشارها را در داخل خاکش بر طالبان، شبکه حقانی و سایر گروه‎های تروریستی افزایش دهد.

پاکستان در اعلامیه خود گفته که در مناطق قبایلی آن کشور، تمامی پناهگاه‎های تروریستان را از بین برده‎است.

نشریه دیپلومات می‎نویسد واشنگتن و اسلام‌آباد، دو راهبرد جداگانه را در مورد افغانستان پیش می‎برند.

نشریه به اقدام روز دوشنبه امریکا اشاره کرده که بر هفت شرکت پاکستانی تحریم وضع کرد.

این شرکت‎ها به ارتباط با تجارت تکنالوژی هسته‌ای مظنون شده‎اند.

گفته می‎شود این اقدام به آن تلاش‎های پاکستان صدمه می‎زند که می‎خواهد عضویت سازمان بین‌المللی کنترول بر تجارت هسته‌ای را کسب کند.

به باور دیپلومات ایالات متحده در چند هفته اخیر، برخی اقدام‎ها را اتخاذ کرده، اما نشریه در این مورد جزئیات نداده‎است.

دیپلومات در اخیر مقاله‎اش نوشته که حالا رئیس جمهور ترمپ منتظر است تا از این اقدام‎ها بر ضد پاکستان نتیجه بگیرد.

  • دی هِل

نشریه دی هِل «The Hill» مطلبی را نشر کرده که در آغازش آمده، آیا روسیه تلاش‎های امریکا را در افغانستان با چالش روبه‌رو کرده است؟

نشریه به این پرداخته که روسیه ظاهراً می‎خواهد از فاصلۀ به میان آمده میان امریکا و پاکستان استفاده کند، زیرا رئیس جمهور امریکا و کانگرس آن کشور خواهان وضع اقدام‎های جدی علیه پاکستان اند در حالی‎که روسیه تلاش می‎کند همکاری‎ها را با اسلام‌آباد بیشتر سازد.

دی هِل اظهارات اخیر سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه را نشر کرده که گفته‎است کشورش آماده‎است با پاکستان در مبارزه با تروریزم همکاری کند، زیرا این اقدام به نفع تمامی منطقه تمام شده می‎تواند.

نشریه با توجه به کمک تسلیحاتی روسیه برای گروه طالبان، به اظهارات جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیروهای بین‎المللی در افغانستان توجه کرده که گفته‎است شواهدی دارند که روسیه در ۱۸ تا ۲۴ ماه گذشته به تلاش‎های بی‌ثبات کننده در افغانستان اقدام کرده‎است.

در واکنش سفارت روسیه در کابل اظهارات نیکلسن را شایعۀ بی‌اساس خوانده و گفته‎است، تماس‌هایش با طالبان به‌خاطر محافظت از شهروندان این کشور بوده‎است.

روسیه همچنان تأکید ورزیده که برای آوردن طالبان به میز مذاکره نیز تلاش می‎کند.

دی هِل در ادامه نوشته که این گونه اتهام‎ها و رد آن، شاید باور نکردنی باشد، زیرا هر دو کشور یعنی امریکا و روسیه به‌خاطر منافع خود شان نمی‎خواهند افغانستان بار دیگر به لانه شورشیان مبدل شود.

به استدلال نشریه، جنرال جان نیکلسن نگرانی دارد که روسیه با دادن مشروعیت به طالبان، تلاش‎های ناتو را در افغانستان صدمه می‎زند، زیرا در نتیجه بحران بیشتر و بزرگتر می‎شود.

XS
SM
MD
LG