لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۲

گلوبل پُست: زنان افغان برای صلح علیه طالبان قیام کرده‌اند


گلوبل پُست

روزنامه گلوبل پُست در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان "زنان افغان برای صلح علیه طالبان قیام کرده‌اند." روزنامه در مورد اشتراک زنان در پرلت یا تحصن هلمند اشاره کرده می‌نویسد که اشتراک زنان در چنین یک حرکت مدنی و آن هم در یک ولایت محافظه کار که مرکز طالبان می‌باشد، بی‌سابقه بشمار می‌رود و با این عمل خود آن‌ها می‌خواهند طالبان را به صلح دعوت کنند.

روزنامه از قول زنان در این پرلت نوشته‌است که می‌گویند، همه از جنگ به ستوه آمده و تا کی انتقال تابوت جوانان به قبرستان‌ها ادامه خواهد یافت.

ولایت هلمند از مراکز جنگ در افغانستان می‌باشد که هدف موتر بمب‌ها، حملات انتحاری، حملات هوایی و زمینی قرار گرفته و اکنون زنان این ولایت هم به صحنه برآمده و علنی بیرق صلح خواهی را بلند کرده‌اند.

د هیل

روزنامه د هیل چاپ امریکا در شماره اخیر خود مطلبی دارد در باره وضعیت کنونی افغانستان که در بخش آن می‌نویسد؛ افغانستان طولانی‌ترین جنگ را در تاریخ معاصر خود متحمل شده که با تجاوز شوروی سابق در دسمبر سال ۱۹۷۹ آغاز شد و تا هنوز ادامه دارد.

در ماه اکتوبر سال ۲۰۰۱ امریکا هم به جنگ افغانستان داخل شده که این جنگ در تاریخ امریکا هم طولانی‌ترین جنگ آن می‌باشد. در این جنگ که از ۴ دهه دوام دارد هزاران میلیارد دالر مصرف شده و تمام طرف‌های درگیر قربانی و تلفات داده‌اند.

روزنامه می‌افزاید، بالاخره بعد از این همه سال‌ها و جنجال‌ها روزنه امید برای تلاش‌های صلح در افغانستان باز شده و محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در اعلامیۀ که در پایان کنفرانس کابل به نشر رسید اظهار داشت که صلح برای تمام طرف‌های جنگ در افغانستان پیروزی می‌باشد.

به نوشته روزنامه، رئیس جمهور اشرف غنی و حکومت قبلی حامد کرزی این جنگ را یک جنگ تحمیل شده سیاسی دانسته و آنرا این بار تجاوز پاکستان بر علیه افغانستان می‌شمارند. از اینرو اکنون اشرف غنی پیشنهاد مذاکرات صلح را به پاکستان هم داده‌است.

روزنامه د هیل در بخش دیگر مطلب خود می‌نویسد که بعد از این همه سال‌ها بالاخره امریکا هم به این نتیجه رسیده‌است که لانه‌های افراطگرایی در پاکستان و حمایت پاکستان از طالبان دلیل دوامدار شدن جنگ در افغانستان است. این عمل می‌تواند روزنه‌های امید را برای صلح افغانستان بیشتر باز نماید.

طالبان تا حال به پیشنهاد صلح حکومت افغانستان پاسخ نداده‌اند و قوای امنیتی این کشور باید کار خود را ادامه بدهد و استراتژی رئیس جمهور ترمپ هم محدود نیست و کمک امریکا به حکومت افغانستان بر علیه طالبان ادامه خواهد داشت.

در چنین حالت هر چند قوای نظامی افغانستان برای جنگ علیه مخالفین متعهد می‌باشد، اما تعداد زیاد مردم افغانستان امیدوارند که امکانات موجود صلح از دست نرود و پیشنهاد صلح رئیس جمهور شاید نقطه پایان برای این جنگ باشد ولی این به طالبان و پاکستان مربوط می‌شود که این فرصت بی‌مثال را در این جنگ بی‌پایان از دست ندهند.

XS
SM
MD
LG