لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۶

تبصره روزنامه دیلی میل در مورد انتخابات افغانستان


  • دیلی میل

روزنامه دیلی میل مقالۀ را در باره انتخابات افغانستان به نشر رسانده و در قسمتی از آن می‎نویسد که کمیسیون مستقل انتخابات با سه سال تأخیر بالاخره روز یکشنبه رسماً اعلان کرد که انتخابات ولسی جرگه و شورای‎های ولسوالی در ۲۸ ماه میزان امسال برگزار می‎شود.

قرار بود که این انتخابات یک سال پس از انتخابات ریاست جمهوری گذشته، در سال ۱۳۹۴ هجری شمسی برگزار شود، اما به خاطر نگرانی‎های امنیتی و ضعف حکومت وحدت ملی افغانستان در تدارک لوژستیکی کمیسیون، چندین بار به تأخیر افتاد.

روزنامه دیلی میلی می‎نویسد، اگر انتخابات ولسی جرگه و شورا‎های ولسوالی برگزار شود، کاندیدان برای ۲۴۹ چوکی ولسی جرگه با هم رقابت خواهند کرد و همچنان شماری دیگر برای شوراهای تقریباً ۴۰۰ ولسوالی انتخاب می‎شوند که حکومت کابل در برخی از آن‎ها حاکمیت ندارد.

به نوشته روزنامه، چند ماه پس از تدویر این انتخابات در بهار سال آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

ولی این موضوع، شماری از دیپلومات‎های غربی را به شک و تردید انداخته که حکومت افغانستان با توجه به تهدیدهای امنیتی بتواند انتخابات ریاست جمهوری را به‌گونه مناسب و شفاف دایر کند.

پس از اعلان موعد برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی، دفتر معاونت سازمان ملل‌متحد یا یوناما در کابل، این اقدام کمیسیون مستقل انتخابات را ستود، ولی خواستار اشتراک همه افغانان در این انتخابات شد.

دیلی میل در ادامۀ این مقاله می‎نویسد، در مورد چکونگی برگزاری انتخابات در مناطق نا آرام، مشکلات آن‎های‎که تا هنوز تذکره ندارند و یا افغان‎های که در نتیجه جنگ‎ها از مناطق‌شان بی‌جا شده‎اند، از جمله سؤالاتی اند که هنوز به آن پاسخ داده نشده‎است.

به نوشته روزنامه علاوه بر خارجی‎ها، نهادهای افغان ناظر بر انتخابات نیز ابراز شک و تردید کرده‎اند که انتخابات به زمان معین آن برگزار شود.

آن‎ها این را هم گفته‎اند که با در نظرداشت، تجارب گذشته و وضعیت امنیتی کنونی، اگر این انتخابات برگزار هم شود، شفاف و عادلانه نخواهد بود.

  • ستارس اند سترایپس

روزنامه ستارس اند سترایپس در مقاله پیرامون اعزام عساکر جدید امریکایی به افغانستان می‎نویسد که نیروهای نظامی امریکا امیدوار اند تا جزوتام‎های تازه فرستاده شده، بن بست به وجود آمده در جنگ افغانستان را، تحرک بخشند.

روزنامه ستارس اند سترایپس می‎نویسد، خورد ظابط شاوون مورگان که ۱۷ سال در جمع نیروهای پیاده امریکا خدمت کرده و تجربه پنج سال جنگ را دارد، این بار در تشکیل لوا به افغانستان فرستاده شده‎است که وظیفه آن شرکت مستقیم در محاربه نه، بلکه دادن مشوره در خط مقدم جبهه به سربازان افغان را به عهده خواهد داشت.

خورد ظابط مورگان می‎گوید، مأموریت آن‎ها ساده نیست، ولی مأموریت این اولین لوا برای آموزش نیروهای امنیتی در جنگ افغانستان، یک تشکیل درست و سنجیده به حساب می‎رود.

مقاله روزنامه ستارس اند سترایپس از قول خورد ظابط مورگان می‎نویسد که می‎گوید، تشکیل این لوا برای مبارزه با جنگجویان طالبان، بن بست در جنگ این کشور را آن چنان که پنتاگون می‎خواهد، درهم می‎شکند.

به نوشته ستارس اند سترایپس، پنتاگون به سلسه افزایش نیروهای امریکایی این لوا را بر اساس تمرینات قبلی مشاورین امریکایی که برای قوای کماندوی افغان تشکیل و آموزش دیده‎اند، در ماه گذشته به افغانستان اعزام کرد.

XS
SM
MD
LG