لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۲

تبصره روزنامه‌های چاپ کابل در مورد برگزاری انتخابات و نشست سعودی!


روزنامه‌های چاپ امروز دوشنبه کابل بیشتر روی اعلام تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی و واکنش‌ها در این مورد و هم‌چنان نشستی که قرار است در عربستان سعودی در مورد صلح افغانستان برگزار شود، تبصره نموده‌اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر نوشته که کمیسیون انتخابات با اعلام تاریخ جدید انتخابات گفته که متعهد به برگزاری انتخابات در این تاریخ می‌باشد، ولی به باور نویسنده به سان گذشته امکان تأخیر وجود دارد.

در ادامه گفته شده که اگر انتخابات در تاریخ ۲۸ میزان برگزار شود یا با تأخیر چند ماه، نگرانی‌های در این مورد وجود خواهند داشت.

روزنامه در اخیر مطلب نوشته که اگر حکومت واقعاً خواهان برگزاری انتخابات است باید توجه بیشتر به تأمین امنیت مراکز رأی‌دهی نماید، در امور کمیسیون انتخابات مداخله نکند و کمیسیون‌های انتخاباتی هم باید استقلالیت‌شان را حفظ نمایند، در این صورت امکان یک انتخابات نسبی سراسری در افغانستان موجود خواهد بود.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نوشته که سازمان ملل‌متحد از اعلام تاریخ جدید انتخابات شورای ملی و شوراهای والسوالی‌ها حمایت کرده‌است.

روزنامه هم‌چنان نوشته که در تمام پروسه انتخابات حضور و سهم مردم ضروری می‌باشد.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد انتقادهای رئیس و اعضای ولسی جرگه را گرفته که گفته‌اند کمیسیون انتخابات اراده برگزاری انتخابات شورای ملی و شوراهای والسولی‌ها را ندارد.

در ادامه گفته شده که رئیس ولسی جرگه خطاب به رئیس جمهور و رئیس اجرائیه گفته که کمیسیون انتخابات نه اراده و نه هم ظرفیت برگزاری انتخابات را دارد.

به باور نویسنده، وضعیت هوا در ۲۸ میزان مناسب است، ولی در برخی از مناطق امکان دارد که هوا مساعد نباشد و امکان دارد که انتخابات در سال‌جاری برگزار نشود.

  • ویسا

روزنامه ویسا هم‌چنان در مورد نشست صلح که قرار است در عربستان دایر شود از قول شورای عالی صلح نوشته که تا یک ماه دیگر نشست بین‌المللی به میزبانی عربستان سعودی در آن کشور دایر می‌شود.

روزنامه از قول معاون شورای عالی صلح و اصیلا وردک یک تن از اعضای این شورا نوشته که شورای عالی صلح از هر اقدامی‌که منجر به صلح شود، حمایت می‌کند.

در ادامه گفته شده که این دو عضو شورای عالی صلح از افراز خیمه تحصن خانم‌ها در ولایت هلمند حمایت نموده‌اند و از طالبان می‌خواهند تا به ندای صلح افغانان جواب مثبت بگویند.

  • دنیا

روزنامه دنیا نوشته که نشست بین‌المللی عربستان سعودی، نشست بین‌المللی عالمان دینی است که بر علاوه عالمان دینی افغانستان، عالمان دینی سایر کشورهای اسلامی هم در آن اشتراک خواهند کرد.

در مطلب از قول شورای عالی صلح گفته شده که برای اشتراک عالمان دینی افغانستان آماده‌گی‌ها جریان دارند.

به باور نویسنده، این نشست بین‌المللی در عربستان در حالی برگزار می‌شود که عربستان سعودی در خصوص قضیه افغانستان، اعلام کرده که برای هر نوع همکاری آماده‌است.

  • انیس

روزنامه دولتی انیس از قول تحصن کننده‌گان هلمند نوشته، تا زمانی‌که طالبان به خواست آنان جواب مثبت نگویند، آنان به تحصن‌‌شان ادامه خواهند داد.

در اخیر، روزنامه نوشته که تا حال در حدود ۵۰۰۰ تن از مردان و زنان در این کاروان تحصن یک‌جا شده‌اند.

XS
SM
MD
LG