لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۵

مسیر: مقامات حکومتی سعی می‎کنند تا حمله دشت ارچی را توجیه کنند


حمله هوایی نیروهای افغان در ولایت کندز، تلفات افراد ملکی برخاسته از آن و واکنش‎ها در این باره از مهمترین عناوین روزنامه‎های چاپ امروز کابل است.

  • دنیا

روزنامه دنیا در صفحه نخست‎اش نوشته‎است که سازمان ملل‌متحد برای بررسی حادثه کشته شدن افراد ملکی در ولسوالی ارچی ولایت کندز هیئتی را به محل فرستاده‎است.

در مطلب به نقل از یوناما آمده‎است که اعضای نظارت از حقوق بشر سازمان ملل‌متحد شامل این هیئت هستند و آنان در مورد کشته شدن افراد ملکی تحقیقات خواهند کرد.

روزنامه به نقل از تحلیلگران گفته‎است که حمله بر مدارس و مراکز تعلیمی هیچ توجهی ندارد.

دنیا در سرمقاله‌اش در این باره نوشته‎است، سال‎هاست که به علت اشتباهات تاکتیکی نیروهای امنیتی افغان و خارجی افغان‌ها قربانی می‎دهند.

  • مسیر

روزنامه مسیر نوشته‎است که مقامات حکومتی سعی می‎کنند تا این رویداد را که روزنامه آن را وحشت خوانده توجیه کنند.

روزنامه نوشته که حکومت افغانستان تأکید می‎کند که در این حمله تعدادی از چهره‎های مهم طالبان کشته و زخمی شده‎اند.

اگر در این حمله قوماندانان طالبان نیز کشته شده باشند باز هم توجیه شده نمی‎تواند، زیرا تلفات بیشتر به افراد ملکی وارد شده‌اند.

اما به باور روزنامه اگر در این حمله هوایی قوماندانان طالبان نیز کشته شده باشند باز هم توجیه شده نمی‎تواند، به‌خاطری که به نوشته روزنامه تلفات و خسارات بیشتر به افراد ملکی وارد شده و بیشتری قربانیان آن کودکان هستند.

روزنامه به حکومت افغانستان سفارش کرده از این حمله غذرخوایی کند و مسئولانی را که این حمله را پلان‌گذاری کرده‎اند به نهادهای عدلی و قضایی معرفی نماید.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سر مقاله‎اش از تلفات افراد ملکی در ولایت کندز ابراز نگرانی کرده و گفته‎است که رئیس جمهور برای بررسی این رویداد هیئتی را مؤظف ساخته‎است.

روزنامه معلومات رسانه‎ها در باره این حمله را ضد و نقیض خوانده و گفته‎است که برخی از رسانه‎ها نوشته که این حمله بر تجمع طالبان انجام شده و شماری هم گفته که مراسم دستار بندی آماج قرار گرفته‎است.

هیواد تلفات افراد ملکی به ویژه کشته شدن کودکان را جنایت خوانده و گفته‎است که هیئت مؤظف شده در این باره حقایق را به دست خواهد آورد.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‎اش گفته‎است، طالبانی که راه صلح را در پیش نمی‎گیرند باید کشته شوند به‌خاطریکه به‌گفته روزنامه راه دیگری وجود ندارد.

روزنامه گفته‎است که حکومت به وضعیت دند غوری و نیرنگ‎های دیگری که در آن‎جا وجود دارد باید توجه کند.

طالبانی که راه صلح را در پیش نمی‎گیرند باید کشته شوند.

روزنامه نوشته که در آنجا مدارس دینی به مرکز طالبان مبدل شده و به بهانه آموزش برای جوانان، آنان به فعالیت‎های تروریستی تشویق می‎شوند.

  • مسیر

روزنامه مسیر نوشته‎است، طالبان برخی از چهره‎های مهم‌شان را که در حادثه ولایت کندز کشته شدند، به نام افراد عادی و مردم عام معرفی کردند.

روزنامه گفته که حکومت باید در مناطقی که مردم عام در آن حضور دارند عملیات نظامی علیه مخالفان مسلح را با احتیاط کامل انجام دهد.

XS
SM
MD
LG