لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۰

اتحادیه شرکت‌های ساختمانی: نزدیک به ۸۰ درصد شرکت‌های خصوصی با سقوط مواجه اند


اتحادیه شرکت‌های ساختمانی افغانستان می‌گوید، به دلیل نبود پروژه نزدیک به ۸۰ درصد شرکت‌های ساختمانی خصوصی با سقوط مواجه اند.

اتحادیه شرکت‌های ساختمانی افغانستان می‌گوید، حکومت در کنار این‌که از چند سال بدین‌سو برای شرکت‌های خصوصی پروژه نداده، میلیون‌ها دالر قرض آنان را نیز نپرداخته است.

مودود پوپل رئیس این اتحادیه روز چهارشنبه «۱۵ حمل ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت، از صد‌ها شرکت که نزد آنان ثبت است تنها ۲۰ درصد آن فعالیت دارند و بقیه آن با سقوط مواجه است.

او افزود:

"تقریباً ۵۰۰ شرکت نزد ما ثبت است که ۲۰ درصد آن فعال و ۸۰ در صد آن غیر فعال است عامل اصلی آن مشکلات امنیتی است و اکثر شرکت‌ها شکایت دارند که حکومت برای آن‌ها نه پروژه و نه هم در زمان معین آن پول می‌دهد."

آقای پوپل می‌گوید، حکومت در حال حاضر از شرکت‌های مختلف حدود ۱۱۰ میلیون دالر قرضدار است.

به‌گفته مسئولان اتحادیه شرکت‌های ساختمانی، علاوه بر نبود پروژه و ناامنی‌ها، بلند بودن قیمت مواد تعمیراتی، نبود ظرفیت لازم در بخش ساختمانی و نبود وسایل از جمله مشکلات اند که شرکت‌های خصوصی با آن دست و گریبان هستند.

آنان از حکومت می‌خواهند تا در دادن پروژه‌ها روابط نه، بلکه شفافیت در نظر گرفته شود.

اما با این همه مسئولان وزارت شهر سازی و مسکن می‌گویند، حکومت همواره با شرکت‌های خصوصی در بخش‌های مختلف همکاری لازم کرده‌است.

حکومت همواره با شرکت‌های خصوصی در بخش‌های مختلف همکاری لازم کرده‌است.

اجمل شمس معین این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت، شرکت‌های که نمی‌توانند پروژه‌ها را به‌دست بیاورند، در آن شرکت‌ها مشکل ظرفیت موجود است.

او افزود:

"من فکر نمی‌کنم که از طرف حکومت برای شرکت‌های خصوصی کدام موانع ایجاد شده باشد که آنان این پروژه‌ها را گرفته نتوانند، بلکه این ناتوانی شرکت‌ها است و به دلیل ناتوانی و نبود ظرفیت نمی‌توانند پروژه را به‌دست بیاورند."

آقای شمس با اشاره به این‌که حکومت از برخی شرکت‌ها قرضدار است می‌گوید، پول آن شرکت‌ها به دلیل مراعات ننمودن قوانین و اصول در پروژه‌ها، پرداخت نشده‌است.

در عین حال مطیع‌الله خروتی یک تن از کارشناسان مسایل ساختمانی می‌گوید، علاوه بر حکومت شرکت‌های ساختمانی نیز مشکلات زیادی داشته و به همین دلیل آنان نمی‌توانند پروژه را به‌دست آورده و آن‌را آغاز کنند.

به‌گفته وی، درین اواخر حکومت نیز در دادن پروژه‌ها به اصل شفافیت توجه می‌کند، اما برخی شرکت‌ها ظرفیت لازم را نداشته و به همین دلیل پروژه‌ها را به‌دست آورده نمی‌توانند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG