لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

وزارت معارف: تمام مکاتب مسدود شده در چرخ لوگر فردا بازگشایی خواهند شد


وزارت معارف افغانستان می‌گوید، تمام مکاتب مسدود شده در ولسوالی چرخ لوگر فردا بازگشایی خواهند شد.

چهار روز از بسته بودن مکاتب در ولسوالی چرخ لوگر می‌گذرد، حالا وزارت معارف افغانستان می‌گوید عاملان مسدود کردن مکاتب به بزرگان قومی وعده سپرده‌اند که روز پنجشنبه اجازه فعالیت دوباره این مکاتب را خواهند داد.

کبیر حقمل رئیس نشرات این وزارت روز چهارشنبه «۱۵ حمل ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، معارف وابسته‌گی سیاسی ندارد و نباید آینده اطفال قربانی اهداف سیاسی و نظامی شود.

کبیر حقمل
کبیر حقمل

او افزود:

"مذاکرات و صحبت‌های ما و مسئولین محلی با متنفذین قومی جریان دارد و آخرین تماس که با بزرگان قومی داشتیم، عاملین مسدود کردن مکاتب برای‌شان تعهد کرده که الی پنجشنبه به فعالیت مکاتب اجازه می‌دهند."

یکشنبه هفته روان مقامات ولایت لوگر از بسته شدن ۳۰ باب مکتب در ولسوالی چرخ لوگر از سوی طالبان مسلح خبر دادند.

سلیم صالح سخنگوی والی لوگر به رسانه‌ها گفته‌است، طالبان در واکنش به عملیات شنبه شب نیرو های امنیتی که سبب کشته شدن یکی از فرماندهان و بازداشت ۵ عضو این گروه شد، مکتب‌های ولسوالی چرخ را بسته اند.

بر اساس آمار وزارت معارف، در ولسوالی چرخ ۳۰ باب مکتب وجود دارد که بیش از ۱۱ هزار متعلم به‌شمول ۲ هزار متعلم دختر در آن‌ها سرگرم تعلیم اند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان به رسانه‌ها گفته‌است، بسته‌ شدن مکتب‌ها کار طالبان نیست و آن‌ها در این مورد تحقیق خواهند کرد.

از سوی هم وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، عملیات بر ضد مخالفین مسلح دولت در ولسوالی چرخ راه اندازی می‌شود.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی چنین گفت:

"تصمیم وزارت دفاع همین است، هر جای که تهدیدات متوجه مردم و منافع ملی باشد در آن‌جا عملیات راه اندازی کند به‌شمول ولسوالی چرخ."

در همین حال، حاجی الماس یکی از بزرگان قومی ولسوالی چرخ لوگر در صحبت با رادیو آزادی از طرف‌های درگیر جنگ خواست تا معارف را در مسایل نظامی دخیل نسازند و مکاتب را منحیث سپر نظامی استفاده نکنند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG