لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۶

پیام آمدن شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان به کابل!


قرار است صدراعظم پاکستان امروز جمعه «۱۷ حمل ۱۳۹۷» در یک سفر رسمی وارد کابل شود.

انتظار می‌رود صدراعظم پاکستان با این پیام به کابل سفر کند که شورشیان مسلح که باعث بی‌ثباتی در افغانستان می‌شوند در قلمرو پاکستان پناه‌گاه‌های امن ندارند.

شاهد خاقان عباسی دیروز در یک نشست بین المللی ضد تروریزم در اسلام آباد گفت، شورشیان مسلح در پاکستان از پناه‌گاه‌های امن برخوردار نیستند بلکه به گفته وی، آنهایکه در پاکستان دست به دهشت افگنی می‌زنند در افغانستان حضور دارند.

شاهد خاقان عباسی
شاهد خاقان عباسی

او افزود:

"ما این روایت را نمی‌پذیریم که پناه‌گاه‌های شورشیان مسلح که باعث بی ثباتی در افغانستان می شوند در پاکستان وجود داشته باشد. این واقعیت ندارد بلکه امروز بدبختانه برعکس آنچه واقعیت دارد این است که افرادِ که در پاکستان دهشت ایجاد می کنند در افغانستان مستقر اند. حقیقت وضعیت همین است و ما باید در برابر آن مبارزه کنیم."

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان از تبصره در مورد این اظهارات صدراعظم پاکستان خودداری کرد.

اما مقام های افغان در گذشته گفته اند که طالبان و شورشیان مسلح که در افغانستان دست به حملات می زنند در پاکستان پناه‌گاه‌های امن دارند.

امریکا در اوایل امسال میلادی اعلان کرد که کمک امنیتی اش را به پاکستان تا زمانی به حال تعلیق در می‌آورد که اسلام آباد در برابر طالبان، شبکه حقانی و دیگر گروه‌های شورشی اقدام قاطع نکند.

پاکستان در گذشته پیوسته حمایت این کشور از شورشیان مسلح را رد کرده و گفته است که در مبارزه با تروریزم قربانی های زیادی را متحمل شده‌است.

قرار است صدراعظم پاکستان در جریان سفر رسمی یک روزه به کابل با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه این کشور دیدار کند.

همکاری پاکستان در زمینه تشویق طالبان برای مذاکرات صلح با حکومت افغانستان در صدر گفتگوهای رهبران دو کشور قرار خواهد داشت.

نصرالله ستانکزی استاد پوهنتون کابل و تحلیلگر مسایل سیاسی می‌گوید که مسافرت صدراعظم پاکستان به کابل سر آغاز مذاکرات دولت با دولت خواهد بود اما نتایج موثر به همراه نخواهد داشت.

آقای ستانکزی در صحبت با رادیو آزادی افزود:

نصرالله ستانکزی
نصرالله ستانکزی

"باور امن است که مواضع کابل و اسلام آباد از نظر استراتژیک در یک شکاف عمیق قرار دارد، بناً من بسیار خوشبین نیستم که پاکستان در استراتژی‌های خود تغییر بیاورد. نکته عمده این است که پاکستان با این بازی خود می‌خواهد که فقط زمان کمایی کند و خود را از فشارهای جامعه بین المللی به خصوص ایالات متحده امریکا تا یک حدی دور بسازد."

رئیس جمهور اشرف غنی در ۲۶ ماه حوت سال گذشته شمسی از شاهد خان عباسی صدراعظم پاکستان دعوت کرد که به هدف آغاز مذاکرات دولت با دولت به کابل سفر کند.

وزارت خارجه افغانستان در آستانه سفر آقای عباسی به کابل در یک اعلامیه گفت که حکومت افغانستان حمله هوایی نظامیان پاکستانی بر ولسوالی دانگام ولایت کنر را به شدت محکوم می کند و آن را نقض آشکار حریم هوایی و تخطی جدی در برابر حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان می داند.

در اعلامیه این وزارت که دیروز نشر شد آمده است، این حمله هوایی که شام روز چهارشنبه صورت گرفت، خسارات هنگفت مالی در پی‌داشته است.

این در حالیست که نظامیان پاکستانی متهم اند که از چند سال به اینسو بالای مناطق شرقی افغانستان به خصوص ولایت کنر آتش باری کرده و راکت پرتاب می کنند.

XS
SM
MD
LG