لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۷

موحد: افغانستان عضویت سازمان "CARICC" را به دست می‌آورد


مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه مواد مخدر می‌گوید، افغانستان در ماه جون سال روان عضویت سازمان همکاری و هماهنگی آسیایی مرکزی برای مبارزه علیه مواد مخدر "CARICC" را کسب خواهد کرد.

حکومت افغانستان تلاش‌ها برای کسب عضویت سازمان همکاری و هماهنگی معلومات در رابطه به مواد مخدر آسیایی مرکزی "CARICC" را آغاز کرده‌است.

خالد موحد سخنگوی مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه مواد مخدر به روز پنجشنبه گذشته به رادیو آزادی گفت، قرار است در ماه جون سال روان میلادی افغانستان نیز عضویت این سازمان را به دست آرد.

به‌گفته آقای موحد، در حال حاضر روسیه، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، تاجکستان و قرغزستان اعضای اصلی این سازمان اند و به‌شمول پاکستان، ترکیه و افغانستان، برخی کشورها در آن به‌عنوان ناظر اشتراک می‌کنند.

او افزود:

"بر اساس پیشنهاد حکومت، قرار است به زودی افغانستان رسماً عضویت این سازمان را کسب کند. با کسب عضویت این سازمان، سهولت و همکاری‌ها در بخش تبادل معلومات، کنترول سرحدات و عملیات مشترک علیه مواد مخدر به وجود خواهد آمد."

این در حالی است که کشورهای همسایه شمالی افغانستان از مسیرهای اصلی قاچاق مواد مخدر به شمار می‌رود و اکثراً مواد کیمیاوی یا فری کرسرها نیز از همین طریق به افغانستان قاچاق می‌گردد.

در گزارش اخیر وزارت مبارزه علیه مواد مخدر و اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل نیز آمده است که ترانزیت مواد کیمیاوی از طریق کشورهای همسایه به هدف تولید هیروئین، زمینه افزایش تولید مواد مخدر را به وجود آورده است.

هرچند حکومت افغانستان از میان کشورهای آسیایی مرکزی، با برخی از این کشورها در بخش تبادله اطلاعات در مبارزه علیه مواد مخدر همکاری دارد، اما به‌گفته مقام‌های افغان، این کشورها در مبارزه با مواد مخدر صادقانه عمل نکرده اند.

این که عضویت در مرکز معلومات و هماهنگی مبارزه علیه مواد مخدر آسیایی مرکزی "CARICC" برای افغانستان چه فوایدی را در پی خواهد داشت، این پرسش را با خالد پشتون عضو ولسی جرگه در میان گذاشتم.

خالد پشتون
خالد پشتون

آقای پشتون می‌گوید:

"من فکر می‌کنم که این کار معامله یک طرفه خواهد بود. عضویت افغانستان در سازمان کرک می‌تواند از نگاه سیاسی تأثیر داشته باشد، اما در ساحه عمل، روس‌ها و کشورهای اقمار آن که در همسایه‌گی ما واقع شده اند، به اطلاعات ما ضرورت دارند. اگر به راستی آنان می‌خواهند که صلح تأمین شود و با مواد مخدر مبارزه صورت گیرد، پس باید در جنگ با طالبان از حکومت افغانستان حمایت کنند. با این کار هم مواد مخدر از بین خواهد رفت و هم امنیت تأمین خواهد شد."

پیش از این مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه مواد مخدر گفته است که آنان چندین بار اطلاعات را با کشورهای منطقه شریک ساخته اند، اما جانب مقابل در این بخش همکاری نکرده‌است.

گزارش: عبادالله حنانزی

برای شنیدن این گزارش روی لینک زیر کلیک نمایید!

please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:03:03 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG