لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۵

چین: علیه محدودیت‌های اقتصادی نو امریکا به هر قیمتی مقاومت می‌کنیم


چین اعلان کرده‌است که علیه محدودیت‌های اقتصادی نو امریکا به هر قیمتی که باشد مقاومت خواهد کرد.

پیکنگ بعد از آن در این مورد سخن می‌گوید که رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ تعرفه اضافی ۱۰۰ میلیارد دالری را علیه اموال تجارتی چین به امریکا پیشنهاد کرده‌است.

وزارت تجارت چین می‌گوید خواهان جنگ تجارتی با امریکا نیست ولی ترس دارد که چنین جنگ برآن تحمیل خواهد شد.

در یک اعلامیه وزارت تجارت چین که امروز نشر شد، آمده‌است که اگر قصر سفید پالیسی دفاع از تولیدات داخلی یا پروتکشنیزم را دوام بدهد در آنصورت چین بر هر قیمتی که باشد بر علیه این تصمیم امریکا مقاومت خواهد کرد.

بعد از آن‌که ایالات متحده در هفته جاری بر واردات از چین ۵۰ میلیارد دالر تعرفه اضافی را اعلان کرد، چین در پاسخ به این بر واردات تولیدات امریکا از جمله سویا بینز و طیاره‌های کوچک ساخت امریکا ۵۰ میلیارد دالر مالیه اضافی جاری نمود.

یک روز بعد از آن یعنی روز پنجشنبه رئیس جمهور ترمپ به نماینده‌گان تجار امریکایی دستور داد که در مورد تعرفه های بیشتر بر محصولات ساخت چین غور کنند.

دونالد ترمپ
دونالد ترمپ

بعد از جنگ جهانی دوم طرح ترمپ را می‌توان بزرگترین جنگ تجارتی در جهان خواند که در نتیجه آن بازارهای اسهام در جهان نزول کرد.

این جنگ بعد از آن آغاز شد که دو کشور در رابطه با تکتیک‌های تهاجمی تجارتی چین بر علیه یک دیگر اقدام کردند.

در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بازار اسهام تاحدی آرام شد زیرا این امیدواری ایجاد گردید که شاید امریکا و چین مشکلات خودرا از طریق دیپلوماتیک حل کنند، اما روز جمعه بعد از آن‌که پیکنگ در برابر تهدیدهای ترمپ اعلان مقاومت کرد بازار اسهام دوبار رو به نزول نهاد.

قصر سفید شب گذشته بعد از بسته شدن بازار اسهام به نماینده‌گان دفتر تجارتی امریکا دستور داد که بر تولیدات چین تعرفه ۱۰۰ میلیارد دالری دیگر را مد نظر بگیرند و مشخص نمایند که این تعرفه بر کدام تولیدات جاری شود.

رئیس جمهور ترمپ همچنان به وزیر زراعت امریکا دستور داد که برای حفظ منافع دهاقین و محصولات زراعتی امریکا یک پلان تهیه نماید.

ترمپ طی اعلامیه گفته است که در نتیجه اقدامات غیر قانونی تجارتی چین که واشنگتن از سال‌ها به این سو به آن توجه نمی کرد در امریکا صدها فابریکه از کار بازمانده و میلیونها نفر کار خودرا از دست داده اند.

مقامات امریکایی تلاش دارند که تهدید جنگ روان تجارتی بین امریکا و چین را بی اهمیت جلوه بدهند و می گویند که این مشکل را هنوز هم می‌توان از راه مذاکره حل کرد.

اما کارشناسان تجارتی هُشدار می‌دهند که در اقدامات بالمثل دو طرف نشانه‌های یک جنگ تجارتی مشاهده می شود و شاید این جنگ گسترش پیدا کند.

XS
SM
MD
LG