لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۶

تبصره روزنامه‌های کابل در پیوند به سفر صدراعظم پاکستان به افغانستان!


روزنامه‌های چاپ امروز کابل در بیشتری مطالب و تبصره‌های خود به سفر صدراعظم پاکستان به کابل و تأثیرات آن بر روابط دو کشور پرداخته‌اند.

دنیا

روزنامه دنیا در صفحه نخستش نوشته‌است که رئیس جمهور غنی دیروز در ارگ با شاهد خاقان عباسی دیدار کرد و از تخطی‌های سرحدی نظامیان پاکستان به وی هشدار داد.

روزنامه با استناد به اعلامیه ارگ گفته‌است که دو طرف در مورد تلاش‌های جاری صلح، مبارزه با تروریزم و روابط اقتصادی گفتگوهای مفصل انجام دادند.

روزنامه سرمقاله‌اش را نیز به سفر صدراعظم پاکستان به کابل اختصاص داده و گفته است که سفر آقای عباسی به افغانستان تلاش برای بهبود روابط میان دو کشور است.

روزنامه هر چند روابط دوستانه میان کابل و اسلام آباد را برای دو کشور مفید خوانده اما نوشته‌است، تا زمانی‌که پاکستان اقدامات مثبت را روی دست نگیرد افغانستان باید برای بهبود روابط‌اش با این کشور تلاش نکند.

به نوشته روزنامه اگر پاکستان با افغانستان و جامعه جهانی در برخی مسایل ضروری همکاری صادقانه انجام دهد، بدون شک روابط‌اش با کابل و جامعه جهانی بهبود می‌یابد.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نوشته‌است که هر چند گفتگو میان رئیس جمهور غنی و صدراعظم پاکستان در عقب دروازه‌های بسته صورت گرفت اما مبارزه با تروریزم و گسترش روابط اقتصادی از مسایل عمده مورد بحث بوده‌است.

روزنامه گفته که کابل و اسلام آباد پیش از این نیز بارها گفتگو کرده‌اند اما به نوشته روزنامه پاکستان سیاست دوگانه داشته و همواره سعی کرده تا کشورهای جهان را فریب دهد.

به نوشته روزنامه، یکی از عوامل عمده تیره شدن روابط میان افغانستان و پاکستان حمایت اسلام آباد از تروریزم بوده چون به گفته روزنامه پاکستان همواره از تروریزم برای بدست آوردن اهدافش استفاده کرده‌است.

روزنامه گفته که تا هنوز در پالیسی پاکستان در برابر افغانستان هیچ تغییری به وجود نیامده و برای همکاری صادقانه پاکستان در امر مبارزه با تروریزم و پروسه صلح افغانستان نیاز است تا فشارهای جامعه جهانی به ویژه امریکا بر اسلام آباد افزایش یابد.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد گفتگو میان دو طرف را اولین مرحله مذاکرات به سطح دولت با دولت خوانده اما اظهارات شاهد خاقان عباسی پیش از سفر وی به کابل را مورد انتقاد قرار داده‌است.

روزنامه نوشته که آقای عباسی یک روز پیش از سفرش به کابل گفت که تروریستان در پاکستان نه بلکه در افغانستان هستند.

روزنامه گفته که پیش از این نیز مقامات پاکستانی گفته‌اند که صلح در افغانستان به معنی صلح در پاکستان است اما پاکستان هرگز به وعده‌هایش عمل نکرده و برای تأمین صلح در افغانستان تلاشی را انجام نداده‌است.

اما روزنامه گفته که پاکستان راه دیگری جز همکاری با پاکستان و جامعه جهانی ندارد و لازم است تا این کشور از سیاست دوگانه دست کشیده و راه راست را انتخاب کند.

ویسا

روزنامه ویسا نوشته که در سیاست پاکستان تا زمانی تغییر نخواهد آمد که در سیاست امریکا در رابطه به منطقه تغییرات لازم به وجود نیاید.

به گفته روزنامه نیاز است تا اقدامات اساسی صورت گیرد در غیر آن پاکستان با پروسه صلح افغانستان همکاری نکرده و وعده‌هایش مانند گذشته عملی نخواهد شد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG