لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۵

مسیر: افغانستان باید از نفوذ ترکیه بهره ببرد


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر روی سفر صدراعظم ترکیه به کابل تبصره نموده‌اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر با اشاره به این سفر نوشته که افغانستان و ترکیه روابط دیرینه تاریخی دارند و در طول سال‌ها این مناسبات حفظ گردیده‌است، ولی به باور نویسنده، افغانستان نتوانسته تا از این روابط به‌گونه مؤثر استفاده نماید.

در ادامه گفته شده که نقش ترکیه در بین کشور‌های اسلامی دارای اهمیت فوق‌العاده می‌باشد و تأکید شده که افغانستان باید از این نفوذ ترکیه بهره ببرد.

به باور نویسنده، ترکیه می‌تواند در پروسه صلح افغانستان همکاری و کمک دو جانبه نماید یعنی هم می‌تواند بالای پاکستان فشار وارد نماید و هم از نفوذ ترکیه در بین طالبان استفاده شده می‌تواند.

در اخیر مطلب هم نوشته شده که ترکیه می‌تواند ذهنیت جامعه اسلامی را در مورد جنگ افغانستان روشن بسازد که آیا این جنگ مشروع است یا نامشروع؟

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در مورد ملاقات صدراعظم ترکیه با رئیس جمهور افغانستان نوشته‌است.

در مطلب آمده که هر دو مقام روی همکاری‌های امنیتی و اقتصادی، مبارزه مشترک علیه تروریزم، پروسه صلح، همکاری در بخش معارف افغانستان، مناسبات فرهنگی و همکاری‌های دو جانبه میان هر دو کشور گفتگو نمودند.

در مطلب هم‌چنان نوشته که آقای ییلدیریم از حضور نیرو‌های ترکیه در افغانستان هم اطمینان داد و حمایت کشورش را از گفتگو‌های صلح به رهبری افغان‌ها اعلام کرد.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی روی دیدار رئیس اجرائیه با صدراعظم ترکیه و انتقال مدیریت مکاتب افغان-ترک مطلبی را چاپ نموده‌است.

در مطلب با اشاره به انتقال مدیریت مکاتب افغان-ترک به حکومت ترکیه گفته شده که این تعامل نشان می‌دهد که مقامات حکومت وحدت ملی زمینه را برای دخالت کشور ترکیه فراهم می‌سازد و می‌خواهند بر خلاف قوانین نافذه در کشور و به منظور تأمین منافع شخصی‌شان وارد معامله با حکومت ترکیه که متهم به داعش پروری در منطقه است، شوند.

در ادامه نوشته که اکنون از رئیس اجرائیه پرسیده شود که ترکیه چه حق دارد که نظرش را در مسایل داخلی کشور ما بیان کند و یا رهبری مکاتب افغان‌-ترک به حکومت این کشور سپرده شود؟

در اخیر مطلب نوشته که مقامات حکومت افغانستان باید ارزش‌های ملی و منافع مردم و کشورشان را مد نظر داشته باشند و کاری نکنند که در پیشانی‌شان لکه خیانت ملی و ننگ نمایان باشد و در آینده نتوانند با گردن بلند در برابر مردم‌‌شان قرار بگیرند.

XS
SM
MD
LG