لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۰

شکایت محصلین پوهنتون غور از دوری راه و نبود ترانسپورت شهری!


تعمیر پوهنتون غور سال گذشته در ۶ کیلومتری شرق شهر فیروزکوه منطقه پوزه‌لیچ ساخته شده‌است.

شماری از محصلین این پوهنتون می‌گویند دوری راه، مشکلات امنیتی و نبود وسایط نقلیه مشکلات زیادی را به وجود آورده و سبب شده که برخی از محصلین اناث از سوی خانواده‌های‌شان از رفتن به پوهنتون منع شوند.

به باور آن‌ها در صورت عدم رسیده‌گی به این چالش‌ها، شاید بسیاری از محصلین به خصوص طبقه اناث از ادامه تحصیلات عالی باز بمانند.

ملالی یک تن از محصلین می‌گوید که بعد از انتقال صنوف‌شان به محل فعلی تنها از صنف آن‌ها دو دختر از سوی فامیل‌های‌شان از آمدن به پوهنتون منع شده‌اند.

وی که نگران ادامه تحصیل خودش است به رادیو آزادی می‌گوید:

"میبینید که اطراف تعمیر ما همه دیوار نداره و مشکل امنیتی هم است، از طرف دیگر مشکل راه است که بسیاری خانواده‌ها دخترهای خود را نگذاشتند که به پوهنتون بیایند و یک موتر که برای دخترها داده بودند او هم دیگر ایستاده شده‌است."

با این حال شماری دیگر از این محصلین نیز از وضعیت امنیتی و دوری راه شکایت دارند و از مسئولین محلی می‌خواهند تا به مشکلات‌شان رسیده‌گی نمایند.

دو تن از این محصلین می‌گویند:

"نور محمد عمری استم محصل دیپارتمنت ریاضی، ما مشکلات بسیار داریم مشکل راه، مشکل خرابی سرک و مشکل امنیتی که هر چه گفتیم و با مسئولین هم گفتیم کسی به داد ما نمی‌رسد."

"عبدالخالق مستاق استم محصل، ما از شهر تا به صنف خود می‌آیم و باز بر می‌گردیم روزانه صد افغانی مصرف دارم در غور تکسی هم موجود نیست و محصل این هزینه را از کجا پیدا کند؟ آرزومندیم تا راه حل برای مان سنجیده شود."

علاوه بر محصلین، مسئولین این پوهنتون نیز وضعیت دوری راه را برای محصلین به ویژه خانم‌ها نگران کننده می‌خوانند.

عطاالله فاضل، رئیس این نهاد تحصیلی می‌گوید، وی این مشکلات را با مقامات محلی و مرکزی نیز در جریان گذاشته، اما وزارت تحصیلات عالی تنها یک کاستر را برای‌شان کمک نموده که آن هم به دلیل نداشتن مواد سوخت و راننده از فعالیت باز مانده‌است.

وی که وضعیت امنیتی این نهاد را نگران کننده نمی‌خواند می‌گوید که تلاش‌ها برای حل مشکل ترانسپورتی و ساخت سرک منتهی به پوهنتون جریان دارد.

وی گفت:

"مشکلات وجود دارد هم به طبقه اناث و هم ذکور و طبعاً در بخش اناث زیادتر است مشکلات که ما به مقام ولایت صحبت کردیم و در جلسه جندر هم یادآوری کردیم که وعده داده شده و والی گفته که وزارت ترانسپورت برای ما وعده کرده که چند عراده ملی بس بدهد و هم چنان برای ساخت سرک هم وعده داده شده‌است."

با این حال غلام ناصر خاضع والی غور می‌گوید که حکومت مکلف به تهیه وسایط ترانسپورتی برای محصلین نمی‌باشد، اما به‌گفته وی ادارۀ محلی موقتاً در قسمت انتقال طبقه اناث در این زمینه کمک می‌کند.

به‌گفته آقای خاضع، آن‌ها در تلاش گرفتن چند عراده ملی بس از وزارت ترانسپورت هستند و هم‌چنان به زودی در قسمت کار جاده رفت و آمد محصلین در این نهاد تحصیلی اقدام خواهد شد.

وی گفت:

"برای طبقه اناث که در غور محروم هستند ما تا چند وقت همکاری می‌کنیم، ولی چون در بودجه ولایت چنین پول که ما برای انتقال یک جمع بزرگ مصرف کنیم وجود ندارد، اما ما با وزارت تحصیلات عالی و وزارت ترانسپورت صحبت کردیم که وزارت ترانسپورت وعده چند عراده ملی بس را داده‌ که ان‌شاءالله این مشکل حل خواهد شد و هم چنان در قسمت امنیت نیز مشکل وجود ندارد."

پوهنتون غور از سال ۱۳۹۱ شروع به فعالیت کرده و اکنون در آن به تعداد بیش از ۹۸۰ تن که ۱۷۰ تن آن‌ها خانم‌ها اند، مصروف تحصیل می‌باشند.

گزارش: قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG