لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۷

جنبش تحفظ پشتون‎ها از حکومت پاکستان خواست که از قتل پشتون‎ها دست بردارد


جنبش دادخواهانه پشتون‎ها یا "جنبش تحفظ پشتون‎ها" به رهبری منظور پیشتین دیروز در شهر پشاور، به اشتراک ده‎ها هزار نفر گردهمایی اعتراضی را به‌طور صلح‌آمیز به راه انداخت.

عده از اشتراک کننده‎گان در این گردهمایی در مورد خواست‎ها و تقاضای‌شان از حکومت پاکستان سخنرانی کردند.

این جنبش دادخوهانه از آغاز تشکیل می‎خواهند که پوسته‎های امنیتی را از مناطق قبایلی بردارند و به‌گفته این جنبش جلو ناپدید شدن پشتون‎ها گرفته شود.

پاکستان
پاکستان

به‌گفته خبرنگار محلی رادیو آزادی در پشاور، در این گردهمایی اعتراض‌آمیز حداقل ۶۰ هزار نفر اشتراک کرده بودند.

رهبر این جنبش دیروز در گردهمایی پشاور خطاب به مردم گفت، اسلام‌آباد باید یک کمیسیون قضایی را تعیین نماید تا قضایای ناپدید شدن پشتون‎ها و موارد قتل در مناطق قبایلی را، بررسی کند.

منظور پشتین گفت، پولیس و اردوی پاکستان باید همه پشتون‎های را که در بازداشت به سر می‎برند و یا ناپدید اند، به میز عدالت حاضر کنند، مردم بی‌گناه را رها نمایند و تنها آن‎های را که پس از طی مراحل قضایی مشکوک پنداشته می‎شوند، در توقیف نگهدارند.

پشتین همچنان گفت، حکومت پاکستان باید مناطق مرز با افغانستان را از وجود ماین‎ها، پاکسازی کند.

اعضای جنبش دادخواهانه پشتون‎ها خواهان حقوق‌شان اند که در قانون اساسی پاکستان برای هر تبعه این کشور، درج شده‎است.

در گردهمایی اعتراضی دیروز شهر پشاور، ده‎ها نفر نام‎ها و عکس‎های عزیزان ناپدید شدۀشان را، در دست داشتند.

در این گردهمایی اعتراضی که در منطقه رنگ رود پشاور برگزار شده بود، شماری هم سحنرانی کردند.

یک زن به نام بسرو بی بی در سخنرانی خود در این گردهمایی گفت، شوهرش از دیر زمانی ناپدید بوده و مقام‎های پاکستانی نام وی را در فهرست افراد لادرک ثبت و راجستر کرده‎اند.

این خانم پشتون اداره استخبارات پاکستان یا «آی اس آی» را متهم کرد که در ناپدید شدن همسرش و دیگر مردمان مفقود شده در مناطق قبایلی، دست دارد.

علی وزیر فعال سیاسی پاکستان دیروز در مصاحبه با رادیو آزادی گفت:

"برادران و خواهران ما ناپدید اند، اکنون افراد و اشخاصی را که بازداشت کرده‎اند، از آن‎ها استفاده می‎کنند. آن‎ها را از محابس بیرون می‎کنند و می‎کشند. به جهانیان می‎گویند که ما تروریستان را کشته‎ایم که می‎خواستند به شما صدمه برسانند، اما حالا پشتون‎ها بیدار شده‎اند."

در گردهمایی دیروز عده از اعضای دو حزب چپ‌گرا، حزب پشتونخوا ملی عوامی و حزب نشنل عوامی بلوچ نیز حضور داشتند.

اما رهبران شناخته شدۀ احزاب ملیت‌گرای پشتون و احزاب مذهبی در آن دیده نمی‎شدند.

هزاران نفر عکس‎ها و ویدیوهای نشر شده در رسانه‎های اجتماعی را مشاهده کردند.

اما بر اساس گزارش‎های رسانه‎های دولتی پاکستان به‌خصوص رسانه‎های که به زبان اردو و انگلیسی نشرات داشتند، از این گردهمایی گزارش ندادند.

همزمان با این حکومت پاکستان این ادعا را رد می‎کند که گویا نیروهای امنیتی و اداره استخبارات این کشور در ناپدید شدن پشتون‎ها در مناطق قبایلی دست دارند.

حکومت پاکستان مدعی است که حضور پوسته‎های امنیتی در مناطق قبایلی ضروری است، زیرا آن‎ها در این مناطق بر ضد گروه‎های افراطی پاکستان و طالبان افغان می‎جنگند.

جنبش دادخواهانه پشتون‎ها پس از آن آغاز شد که یک جوان پشتون به نام نقیب‌الله محسود در ۲۷ ماه جنوری امسال در نتیجه عملیات پولیس پاکستان در شهر کراچی کشته شد.

پولیس پاکستان ادعا می‎کند که نقیب‌الله با طالبان پاکستانی ارتباط داشت، ولی خانواده او می‎گوید، پسر شان می‎خواست که مودل شود و با طالبان هیچ‌گونه ارتباطی نداشت.

خانواده نقیب می‎گوید، فرزند آن‎ها قربانی عملیات نیروهای پاکستانی به نام (این کونتر) شده‎است.

این کونتر به عملیات نیروهای مبارزه بر ضد تروریزم گفته می‎شود که پولیس پاکستان با استفاده از آن، اشخاصی را که در مورد شان اسناد کافی ندارد، بدون محاکمه می‎کشند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر پاکستان می‎گوید، در عملیات نیروهای مبارزه با تروریزم پاکستان یا (این کونتر) در سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۱۸ نفر کشته شده‎اند.

اعضای جنبش دادخواهانه پشتون‎ها پس از کشته شدن نقیب‌الله محسود در شهر کراچی در ماه فبروری از شهرهای مختلف پاکستان در اسلام‌آباد گردهم آمدند و برای ۱۰ روز متواتر دست به تحصن و اعتصاب زدند.

تحصن این جنبش پس از این‎که مقام‎های پاکستان برای حل تقاضای آن‎ها تعهداتی را سپردند، برچیده شد.

جنش دادخواهانه پشتون‎ها در ماه مارچ هم به اعتراض پرداخت و گفتند که از عملکرد حکومت در ارتباط به خواست‎های شان راضی نیستند.

پشاور
پشاور

این جنبش در گردهمایی دیروز شان از حکومت پاکستان به‌طور قاطع خواستند که از قتل پشتون‎ها دست بردارد.

به نظر می‎رسد که فعالیت این جنبش توجه مردم زیادی را در پاکستان جلب کرده و پشتون‎ها در برخی از کشورهای جهان نیز به حمایت از جنبش دادخواهانه پشتون‎ها گردهمایی‎های اعتراض‌آمیز را به راه انداخته‎اند.

منظور پشتین رهبر جنبش دادخواهانه پشتون‎ها در شهر پشاور گفت، آن‎ها در ۲۲م ماه می در شهر لاهور و در ۲۹م می در سوات گردهم می‎آیند.

XS
SM
MD
LG