لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۶

روزنامه مسیر: طالبان بالای نیت حکومت افغانستان در مورد صلح شک دارند


روزنامه‎های چاپ امروز کابل بیشتر روی دستگیری برخی از سران طالبان در پاکستان و پروسه صلح تبصره نموده‎اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در یک مطلب نوشته که پاکستان برخی از رهبران ارشد طالبان را دستگیر کرده‎است.

در ادامه گفته شده که برخی از رهبران طالبان معتقد اند که در قبال شناختن طالبان به‌عنوان یک قدرت سیاسی، یک توطئه پنهانی وجود دارد از همین رو آنان این پیشنهاد رئیس جمهوری افغانستان در مورد صلح را تا حال نپذیرفتند.

روزنامه نوشته در حالی‎که پیش از این گمانه زنی‎ها در مورد میزان نفوذ پاکستان بر طالبان وجود داشت، ملا عبدالسلام ضعیف می‎گوید که پاکستان فشارها بالای طالبان را افزایش داده و برخی از سران این گروه را دستگیر کرده، اما وی تأکید کرده که طالبان در برابر این فشارهای پاکستان تسلیم نمی‎شوند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‎اش روی این موضوع تمرکز نموده و نوشته که ملا عبدالسلام ضعیف یکی از مقامات بلند پایه طالبان در زمان حاکمیت آنان گفته حکومت پاکستان شماری از رهبران طالبان را بازداشت کرده‎است.

در ادامه نوشته که این اظهارات زمانی صورت می‎گیرد که کابل شاهد سفر صدراعظم پاکستان به کابل بود و در نتیجه دیدارهای صدراعظم پاکستان با رئیس جمهور غنی توافقاتی حاصل شد که اگر در عمل پیاده شوند، فضا میان دو کشور بهتر می‎گردد.

در ادامه گفته شده، با آنکه شاهد خاقان عباسی در کابل بود جنگنده‎های آن کشور حریم فضایی افغانستان را شکستند و به مناطقی در کنر حمله نمودند.

به باور نویسنده، اظهارات سفیر سابق طالبان در پاکستان این نکته را روشن می‎سازد که پاکستانی‎ها شاید می‎خواهند نفوذ شان را بر طالبان نشان بدهند و نیز وانمود کنند که به تعهدات تازه‌شان پابند هستند.

نویسنده اضافه نموده، این‎که پاکستانی‎ها خودشان این موضوع را تا حال اعلان نکرده‎اند معلوم است که هنوز زیر کاسه نیم کاسه‌ای است.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در مورد پروسه صلح و برپایی خیمه تحصن در سرمقاله‎اش نوشته‎است.

روزنامه نوشته که با برپایی خیمه‎های صلح و گسترش این پروسه در ولایات مختلف افغانستان، امیدواری تأمین آرامش برای مردم رنجدیده این سرزمین را در قبال دارد.

در ادامه مطلب نوشته شده که آنچه قابل تذکر است و مردم به آن عقیده دارند آنست که کشورهای خارجی نمی‎توانند برای مردم افغنستان صلح و آرامش را به ارمغان بیاورند، چرا که کلید صلح به دست خود افغان‌هاست.

  • مسیر

روزنامه مسیر هم روی موضوع صلح مطلبی را چاپ نموده‎است.

در مطلب از قول ملا عبدالسلام ضعیف آمده طالبان بالای نیت حکومت افغانستان در مورد صلح شک دارند.

در ادامه از قول آقای ضعیف نوشته شده‎است که طالبان تنها با امریکا می‎خواهند گفتگو نمایند و وی به حکومت امریکا پیشنهاد نموده که واشنگتن باید مسئله غرورش را کنار بگذارد و جلو بی‌ثباتی بیشتر در منطقه و افغانستان را بیگیرد.

XS
SM
MD
LG