لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۴

سرخط: سیاستمداران افغان راست نمی‎گویند و اگر بگویند نیمه راست می‎گویند


روزنامه‎های چاپ امروز کابل بیشتر روی راکت پراگنی نظامیان پاکستانی بالای ولایت کنر و مصاحبه اخیر حامد کرزی رئیس جمهور پیشین تبصره نموده‎اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله‎اش بالای حکومت افغانستان انتقاد نموده که در مقابل حملات راکتی پاکستان که بالای خاک افغانستان صورت می‎گیرد، خاموشی اختیار کرده‎است و از اقدامات در این مورد اجنتاب می‎کند.

این حملات بعد از سفر صدراعظم پاکستان به کابل شدت گرفته که در نتیجه یک افغان کشته شده‎است.

در ادامه گفته شده که از یک طرف نظامیان پاکستان ساحه تمرکز شان را در امتداد خط دیورند افزایش داده‎اند و از طرف دیگر حملات راکتی‌شان را شدت بخشیده‎اند که با این اقدامات می‎خواهند تا ساحاتی را در داخل خاک افغانستان خالی از سکنه سازند تا داعش و سایر گروه‎های تروریستی در آن‎جا جابه‌جا شوند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نوشته که در ۴۸ ساعت گذشته نظامیان پاکستان بیش از ۴۳۳ راکت بالای ولسوالی‎های دانگام و سرکانو پرتاب نموده‎اند.

روزنامه نگاشته که این حملات پس از آن شدت گرفته که یکی از موضوعات مهم در سفر صدراعظم پاکستان به کابل بحث روی راکت پراگنی‎های پاکستان بود.

در ادامه گفته شده که صدراعظم پاکستان وعده نموده بود که مسئله حملات راکتی را به‌گونه جدی پیگیری می‎نماید و به راکت پراگنی‎ها نقطه پایان گذاشته خواهد شد.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد با اشاره به آغاز دوباره راکت پراگنی‎ها از سوی نظامیان پاکستانی نوشته‎است که پاکستان به هیچ تعهد اش در قبال افغانستان پابند نیست.

روزنامه در اخیر مطلب‌اش به حکومت افغانستان پیشنهاد نموده که در مقابل این اقدامات پاکستان باید یک راه و تدبیر معقول اتخاذ گردد که افغان‎ها از این بیشتر خساره‌مند نشوند و پلان‎های پنجابیان هم خنثی شوند.

به باور نویسنده این خوب خواهد بود که حکومت افغاستان عملاً در جنبش تحفظ پشتون‎ها سهم بیگیرد تا فشار بیشتر بالای حکومت پنجاب وارد شود.

برخی دیگر روزنامه‎ها روی مصاحبه و اظهارات اخیر حامد کرزی رئیس جمهور پیشین در مورد این‎که گویا امریکا و بریتانیا در افغانستان ناکام اند، تبصره نموده‎اند.

  • دنیا

روزنامه دنیا در تبصره‎اش این قسمت از مصاحبه آقای کرزی را گرفته که گفته اجماع بین‌المللی در افغانستان از بین رفته‎است به عوض همکاری، رویارویی قدرت‎های بزرگ در افغانستان دیده می‎شود.

در ادامه نوشته شده که آقای کرزی در مصاحبه‎اش امریکا و بریتانیا را در آوردن صلح در افغانستان ناکام دانسته و توصیه کرده که در پروسه صلح باید از نقش روسیه استفاده شود.

  • سرخط

روزنامه سرخط در مطلبی در این مورد نوشته که مشکل سیاستمداران افغانستان اینست که راست نمی‎گویند و اگر بگویند نیمه راست می‎گویند و بیشتر عقده‌هایشان را تبارز می‎دهند.

با باور نویسنده، روسیه حالا دوست پاکستان است و پاکستان دشمن ازلی افغان‎ها و روسیه هیچ اقدام که برخلاف منافع پاکستان و به خیر افغانستان باشد، اتخاذ نخواهد کرد.

XS
SM
MD
LG