لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۰

نشنل انترست: صلح در افغانستان حالا یک واقعیت ممکن شده‎است


  • نشنل انترست

نشریه نشنل انترست مقاله سفیر افغانستان در واشنگتن را نشر کرده که گفته‎است صلح حالا یک واقعیت ممکن شده‎است.

حمدالله محب به چند مورد مهم در مقاله‎اش اشاره کرده و آن را برای صلح افغانستان مهم دانسته‎است.

نخست این‎که به نوشته آقای محب، استراتژی امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا به سمت درست روان است، جدول زمانی ندارد و به وضعیت ارتباط می‎گیرد.

مسئله خیلی حیاتی همین است که حکومت افغانستان به اصلاحات جدی در امور نظامی، مبارزه با فساد اداری و تشویق برای صلح ادامه دهد.

دوم این‎که حکومت افغانستان از سال ۲۰۱۴ به این‌سو برای مبارزه با فساد اولویت داده و تغییرات تازه، توانایی‎ها در مبارزه با شورشیان را بیشتر ساخته‎است.

عنصر سوم به باور سفیر افغانستان در واشنگتن، نقش حمایوی، آموزشی و تجهیزاتی مأموریت حمایت قاطع برای نیروهای افغان است که ظرفیت‎های آن‎ها را بلند برده‎است.

نکته چهارم که حمدالله محب برجسته ساخته، تغییر در نقش نیروهای امریکایی در افغانستان است که با حمایت هوایی‌شان از نیروهای امنیتی افغان، شبکه‎های تروریستی را هدف می‎گیرند.

پنجم این‎که تصمیم امریکا برای برخورد با کشورهای حامی تروریزم و پناهگاه‎های آن‎ها، صلح را در افغانستان ممکن ساخته می‎تواند.

نشنل انترست به نقل از سفیر افغانستان در واشنگتن نوشته که نکته ششم و مهم‌ترین همه این است که دادن مشروعیت به طالبان و همبسته‌گی با این گروه، نزد افغان‎ها خیلی کاهش یافته‎است.

آقای محب در اخیر مقاله‎اش نوشته‎است که افغانستان به همکاری امریکا و سایر متحدین بین‌المللی اش در میدان‎های جنگ و از لحاظ استراتژیک در منطقه، پیشرفت‎های داشته پس حالا مسئله خیلی حیاتی همین است که حکومت افغانستان به اصلاحات جدی در امور نظامی، مبارزه با فساد اداری و تشویق برای صلح ادامه دهد.

  • لاس انجلس تایمز

روزنامه لاس انجلس تایمز به بحث‎های گذشته در مورد برکناری جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه کندهار اشاره کرده‎است.

روزنامه سخنی از آقای رازق را برداشته که گفته بود حکومت غنی مرا برکنار کرده نمی‎تواند.

لاس انجلس تایمز اظهارات محمد علی سباوون یک عضو شبکه تحلیلگران افغان را نشر کرده که گفته‎است گزارش‎های تأیید ناشده می‎رسانند که رئیس جمهور غنی از قبل، استعفای جنرال رازق را امضا کرده‎است.

روزنامه نوشته که این قوماندان نزدیک با نیروهای ائتلاف در جنگ با مخالفین، از حمایت گسترده حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان هم برخوردار است.

اما جنرال رازق می‎گوید با سیاست سر و کاری ندارد و نه هم عضو کدام گروه‎است، بلکه او تأکید ورزیده که وظیفه‎اش برقراری امنیت است و حتی با برخی از رهبران طالبان تماس برقرار کرده‎است.

پیش از این عطا محمد نور والی پیشین بلخ در سخنرانی‌هایش تأکید کرده بود که جنرال رازق باید به‌حیث قوماندان امنیه کندهار باقی بماند.

لاس انجلس تایمز نوشته که آقای رازق هم از عطا محمد نور حمایت کرده بود.

به‌گفته روزنامه، آقای نور هم با رئیس جمهور غنی خیلی جنجال داشت تا آن‎که دو جانب به توافق دست یافتند.

حکومت افغانستان مذاکرات طولانی را برای برکناری عطا محمد نور از مقام ولایت بلخ ادامه داد تا آن‎که در نهایت اسحق رهگذر یکی از افراد نزدیک به آقای نور به‌حیث جانشین وی تعیین شد.

در اخیر باز هم در کندهار، جایی‎که به باور لاس انجلس تایمز محل قدرت‌نمایی ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان بود و حالا در آن‎جا جنرال عبدالرازق به شکنجه زندانیان متهم شده‎است.

XS
SM
MD
LG