لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۰

ملل‌متحد: در سه ماه اول سال ۲۰۱۸، ۷۶۳ فرد ملکی در افغانستان کشته شده‌اند


در گزارش تازه سازمان ملل‌متحد در مورد تلفات افراد ملکی در سه ماه نخست سال جاری در افغانستان گفته شده‌است، کشته و یا زخمی شدن افراد ملکی در سه ماه اول سال ۲۰۱۸ مانند سال ۲۰۱۷ میلادی زیاد است.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد یا یوناما در کابل می‌گوید، از تاریخ اول جنوری تا ۳۱ مارچ ۷۶۳ فرد ملکی در افغانستان کشته و ۱۴۹۵ تن زخمی شده‌اند.

به‌گفته این ادارۀ بین‌المللی، به همین تعداد افغان‌ها در سه ماه اول سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی نیز کشته و یا زخمی شده بودند.

دفتر یوناما از همه طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خواسته است، تلاش‌های شان را برای جلوگیری از کشته و زخمی شدن افراد ملکی افزایش دهند.

انگرید هایدین فرستاده خاص سازمان ملل‌متحد برای افغانستان می‌گوید:

"همه اطراف درگیر جنگ در افغانستان باید از هر آنچه که در توان خود دارند در حفاظت افراد ملکی استفاده کنند. افغانان ملکی هنوز هم در حالی در این جنگ قربانی می‌دهند که می‌شود از آن جلوگیری کرد. آن‌ها این سلسله را باید خاتمه بخشند."

در گزارش سازمان ملل‌متحد گفته شده است، در سه ماه اول سال جاری میلادی تعدادی زیاد افراد ملکی در نتیجه حملات انتحاری، بمب‌های کنار سرک، انفجار ماین‌ها و حملات گروهی کشته شده‌اند.

در ردیف دوم تلفات افراد ملکی در جریان جنگ‌های زمینی قرار دارد.

در این گزارش از حملات قصدی یا هدفمند، انفجار مهمات باقی مانده از جنگ‌ها و بمباردمان هوایی به‌حیث سومین عامل عمده تلفات افراد ملکی در افغانستان یاد شده است.

گزارش سازمان ملل‌متحد می‌افزاید، نسبت به همین موقع در سال گذشته میلادی، کشته و زخمی شدن افراد ملکی در نتیجه حملات مخالفان مسلح افزایش یافته است.

سازمان ملل‌متحد می‌گوید، از جمله ۲۲۵۸ فرد ملکی که در این سه ماه کشته و یا زخمی شده اند، مسئولیت کشته و یا زخمی شدن ۱۵۰۰ تن آن‌ها به دوش مخالفان مسلح قرار دارد که یک افزایش شش درصد را نسبت به همین موقع در سال گذشته میلادی نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG