لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۵

ماندگار: ارگ از پادشاهی هم فراتر رفته


روزنامه‌های چاپ امروز شنبه کابل بیشتر روی برگزاری انتخابات، واکنش‌ها در مورد تعهدات حکومت وحدت ملی، پروسه صلح و دیدگاه‌های سیاست مداران در این موارد، تبصره نموده‌اند.

ویسا

روزنامه ویسا نوشته که در جریان نشستی که به مناسبت اعلان موجودیت نهضت صلح، عدالت و آزادی برگزار شده بود، انوار الحق احدی و دادفر سپنتا حکومت وحدت ملی را در عملی کردن تعهدات‌اش ناکام دانسته‌اند.

در ادامه گفته شده که اشتراک کننده‌گان در رابطه به انتخابات پارلمانی پیش روی ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که ۵۰ فیصد خاک افغانستان تحت کنترول مخالفین مسلح است بناءً برگزاری انتخابات شفاف در همچو وضعیت نا ممکن است.

ماندگار

روزنامه ماندگار مطلبی را زیر عنوان "ارگ از پادشاهی هم فراتر رفته " به چاپ رسانیده‌است.

در مطلب از قول رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی حکومت پیشن نوشته که به دولت افغانستان نمی‌توان برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه اعتماد کرد و دولت برای تقلب و مهندسی انتخابات تلاش خواهد کرد و هم‌چنان از قول وی گفته شده که رهبران حکومت به صورت سازمان دهی شده به مردم دروغ گفته و آن‌ها را فریب می‌دهند.

در مطلب از قول آقای انوار الحق احدی نوشته شده که ریاست جمهوری از پادشاهی هم فراتر رفته‌است و فقر در کشور به ۴۲ درصد رسیده‌است، اما حکومت هم‌چنان عوام فریبی می‌کند و می‌گوید اقتصاد ما بسیار خوب است.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی از قول شماری از سیاستمداران نوشته که رئیس جمهور عوام فریبی می‌کند و از قول آقای دادفر سپنتا نوشته که انتخابات در معرض تهدید و تقلب سازمان یافته قرار دارد.

در ادامه از قول احمد سعیدی نوشته شده که پس از اول جوزا که کار رئیس جمهور پایان می‌یابد باید بدیل حکوکت بررسی شود.

روزنامه از قول یونس قانونی معاون پیشن ریاست جمهوری نگاشته است که مردم از وضعیت حاکم ناراض اند و برای آوردن تغییر و رفتن به وضعیت مطلوب تر نسبت به وضعیت کنونی در چتر خانه‌های سیاسی، نهادها و ائتلاف‌های سیاسی جمع شوند.

در ادامه از قول وی نوشته که با صلح، صلح گفتن صلح تحقق نمی‌یابد و پروژه صلح دچار بحران در مقیاس ملی و بین‌المللی است نه دولت صاحب برنامه روشن برای رسیدن به صلح است و نه نهادی‌های به نام شورای صلح و نه هم جهان.

انیس

روزنامه دولتی انیس نوشته که آغاز برگزاری پروسه ثبت نام رأی دهنده‌گان انتخابات نگرانی مردم را رفع می‌کند.

در ادامه نوشته که اینک یک بار دیگر مردم رنج‌دیده و تشنه به صلح افغانستان ما که بار جنگ‌های تحمیلی به روی آنان سنگینی می‌کند، با تدبیر و تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات و زمامداران حکومت و حدت ملی در برابر آزمون انتخابات شورای ملی قرار گرفته‌اند.

روزنامه نوشته که کمیسیون انتخابات زمان آغاز پروسه ثبت نام رأی دهند‌ه‌گان را ۲۵ حمل ۱۳۹۷ اعلام نموده‌است.

و در اخیر هم گفته شده این در حالیست که بر اساس محاسبات کاری نماینده‌گان مردم در خانه ملت، عوض یک دوره بیشتر از یک دوره را سپری کرده‌اند و از ختم دوره شانزدهم شورای ملی تقربیاً دو نیم سال می‌گذرد.

XS
SM
MD
LG