لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۶

برای ۹۰۰ خانواده در شهر فیروزکوه ولایت غور دستگاه‌های برق آفتابی توزیع شد


برای ۹۰۰ خانواده در شهر فیروزکوه دستگاه‌های برق آفتابی توزیع شد.

این دستگاه‌های برق آفتابی در شهرک مهاجرین غور در شهر فیروزکوه برای نخستین توزیع گردید.

عبدالرؤف غفوری، رئیس مهاجرین وعودت کننده‌گان غور می‌گوید که این دستگاه‌های کوچک، می‌تواند برای اولین بار روشنی را به شماری از خانواده‌های برساند که قبل از این از نور برق محروم بوده‌اند.

رئیس مهاجرین غور می‌گوید که ارزش این دستگاه‌ها بیش از پانزده میلیون افغانی می‌باشد و از بودجه انکشافی وزرات مهاجرین خریدار و امروز با حضور داشت مسئولان اداره محلی این ولایت برای صدها خانواده توزیع گردید.

به گفته رئیس مهاجرین غور شرکت وارد کننده این دستگاه‌های برقی تعهد سپرده‌است تا در طی یک سال آینده خدمات ترمیم این دستگاه‌ها را رایگان برای این خانواده‌ها انجام دهد.

او افزود:

"توزیع‌ای بسته‌های سولر با تجهیزات‌شان امروز توسط والی آغاز شد و هزینه آن از بودجه انکشافی وزارت امور مهاجرین پرداخته شده‌است."

از سوم هم غلام ناصر خاضع والی غور ضمن اظهار خرسندی از توزیع وسایل برقی برای بی‌جاشده‌های داخلی در شهرک مهاجرین غور می‌گوید که این دستگاه‌های برقی می‌تواند مشکل روشن شدن خانه‌های این بیجا شده‌ها را رفع نماید.

آقای خاضع افزود:

"بخش عظیم از مهاجرین که در مرکز ولایت غور هستند مشکل ابتدائی‌شان که همانان روشن شدن خانه‌ها و وسایل برقی و تصویر‌ شان است حل می‌شود و به امید روزی هستیم که همه مرد شهر فیروز کوه به برق دسترسی پیدا کنند ولی اصل عدالت این هست که نیازمندی‌ها در الویت باشند."

در همین حال شماری از خانواده‌های که این کمک‌ها را دریافت کرده‌اند با ابراز خوشی از حکومت می‌گویند که آنان هنوزهم به خدمات صحی، راه سازی و آب آشامیدنی دسترسی ندراند.

این بی‌جاشده‌ها از حکومت می‌خواهند تا در قسمت رسانیدن خدمات شهری برای‌شان رسیده‌گی صورت گیرد.

چند تن از این بی‌جاه شده‌ها به رادیو آزادی می‌گویند:

"محمد اسماعیل هستم یک تن از مهاجرین، ما مشکل کلان در قسمت برق داشتیم زیرا یک میتر قیمت آن ۷۰۰۰ هزار است و برج یک هزار هم قیمت برق می‌شد که نداشتیم و این مشکل ماحل شده."

"امان الله باشنده شهرک مهاجرین هستم، بسیار از این کمک‌ها خوش هستیم زیرا یک کیلووات برق ۳۵ افغانی قیمت دارد که ما توانایی پرداخت آن را نداریم."

تنها شهرک مهاجرین در غور نیست که از نعمت روشنی برق محروم است، بلکه از مجمع بیش از ۲۵ هزار فامیل که در شهر فیروزکوه مرکز غور زنده‌گی می‌کنند تنها سی درصد آن از طرف شب مدت سه ساعت از برق ماشین دیزلی استفاده می‌کنند.

باشنده‌های غور طی هفده سال گذشته خواست اصلی‌شان از حکومت مرکزی ساخت بند برق گرم آبک بود که آن‌هم از یک سال به این سو کارش متوقف است.

گزارش: قدیرغفوری

XS
SM
MD
LG