لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۶

دنیا: چراغ سبز کابل و فزون خواهی اسلام‌آباد


روزنامه‎های چاپ امروز کابل روی موضوعات متفاوت تبصره نموده‎اند.

  • دنیا

روزنامه دنیا سرمقاله‎اش را زیر عنوان چراغ سبز کابل و فزون خواهی اسلام‌آباد به چاپ رسانیده‎است.

تخطی‎های مرزی نطامیان پاکستانی در مناطق مرزی دو کشور به اوج خود رسیده‎اند.

در سرمقاله آمده در حالی‎که حکومت وحدت ملی به تازه‎گی از آ غاز گفتگوهای دولت با دولت افغانستان و پاکستان سخن گفته‎است، تخطی‎های مرزی نطامیان پاکستانی در مناطق مرزی دو کشور به اوج خود رسیده‎اند.

در ادامه گفته شده که این تخطی‎ها که برخلاف اخلاق همسایه‌داری و اصول روابط بین‌المللی از سال‎ها بدین‌سو از سوی پاکستانی‎ها به بهانه‎های مختلف ادامه دارد، اخیراً تشدید یافته‎اند.

به باور نویسنده تخطی‎های اخیر پاکستان و به خصوص تحرکات اخیر این کشور، اولاً به هدف تغییر در اذهان عمومی صورت می‎گیرد که تلاش دارد فشارهای جهانی را علیه اسلام‌آباد کاهش دهد، ثانیاً موقف‌گیری ضعیف حکومت کابل در برابر تحرکات پاکستانی‌ها، نظامیان آن کشور را تحریک می‌کند که با این گونه اقدامات حکومت افغانستان را وادار به پذیرش خواسته‎های فزون طلبانه‎ای اسلام‌آباد سازد.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نیز در یک مطلب روی تحرکات پاکستانی‎ها نوشته‎است.

روزنامه نوشته که نظامیان پاکستانی و افغانستان درگیر شدند در ادامه از قول منابع محلی از ولایت خوست گفته شده که در والسوالی جاجی میدان در خط مرزی میان افغانستان و پاکستان، نیروهای امنیتی افغانستان و مردم عام با نظامیان پاکستانی زمانی درگیر شدند که نیروهای پاکستانی از خط مرزی عبور کردند.

در ادامه گفته شده که این درگیری در حالی صورت می‎گیرد که ۱۰ روز پیش پاکستان و افغانستان تعهد سپردند که از نقض حریم فضایی و ارضی همدیگر اجنتاب کنند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در مورد عملکرد حکومت وحدت ملی در سرمقاله‎اش نوشته‎است.

در سرمقاله آمده که حکومت دو سره بر علاوه این‎که اولویت‎های شان را فراموش کردند و کمپاین ریاست جمهوری آینده را نیر آغاز کرده‎اند.

در ادامه گفته شده که آغاز ثبت نام رأی دهنده‎گان در حالی به گونه یک درامه در ارگ آغاز شد که ولسی جرگه، برخی احزاب سیاسی و نهادهای ناظر انتخابات، برگزاری انتخابات را در تاریخ اعلام شده، غیر ممکن می‎دانند.

به باور نویسنده، نا امنی یگانه مشکل نیست، بل نه جامعه جهانی و نه هم حکومت افغانستان اراده برگزاری انتخابات را دارند.

نویسنده اضافه نموده که نا توانی حکومت به حدی رسیده که فقط با رجوع به مردم می‎تواند از این مشکلات بیرون برود و تکیه سران حکومت به امریکا و ناتو و دوری از مردم فقط آنان را می‎تواند به مثابه حاکمان ارگ و سپیدار نگهدارد.

  • اصلاح

روزنامه دولتی اصلاح سرمقاله‎اش را تحت عنوان امنیت تأسیسات عام‌المنفعه باید تأمین شود، نوشته‎است.

در سرمقاله آمده که کابل و چند شهر دیگر از چند روز بدین‌سو برق ندارند و در تاریکی مطلق قرار دارند.

دلیل این تاریکی این است که گروه طالبان با منفجر ساختن یک پایه در مسیر انتقال برق از ازبکستان جریان برق را قطع کرده‎اند.

در ادامه از قول سخنگوی طالبان گفته شده که این کار را از آن جهت کرده‎اند که می‎خواهند دولت را زیر فشار بگذارند تا برق به قول آنان مناطق زیر اداره‌شان تأمین شود.

به باور نویسنده حمله بر تأسیسات عامه و نابود ساختن آن‎ها از سوی گروه‎های تبه‌کار دولت و نهادهای خدمات رسانی عمومی را در موقعیت دشوار قرار می‎دهد.

XS
SM
MD
LG