لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۹

تبصره دیلی میل روی آغازه پروسه ثبت نام رأی‌دهنده‌گان برای انتخابات افغانستان


  • دیلی میل

روزنامه دیلی میل چاپ انگلستان در مورد آغازه پروسه ثبت نام برای رأی‌دهی در انتخابات آینده افغانستان یک مقاله نشر کرده‎است.

به نوشته روزنامه، در این برنامه که در دو مرحله و در مدت دو ماه اجرا می‎شود، نام‎های حد اقل ۱۴ میلیون نفر واجد شرایط رأی‌دهی، ثبت خواهند شد.

مقامات افغان اطمینان می‎دهند، این پروسه با وجود تأخیر زیاد از شفافیت لازم برخوردار خواهد بود.

انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی در افغانستان به تاریخ ۲۸ ماه میزان برگزار می‎شود.

دیلی میل می‎نویسد، مقامات افغان اطمینان می‎دهند، این پروسه با وجود تأخیر زیاد از شفافیت لازم برخوردار خواهد بود.

اما روزنامه در مورد چگونگی وضعیت امنیتی در افغانستان که یکی از نگرانی‎های اساسی در راه انتخابات آینده به شمار می‎آید، سخنان گلا جان عبدالبدیع صیاد رئیس کمیسون مستقل انتخابات را نشر کرده‎است که گفته امنیت در مناطق دور افتاده نگرانی جدی است.

به‌گفته صیاد، در کنار این که طالبان مسلح و داعش در مناطِق روستایی و دور افتاده نفوذ دارند و از اشتراک گسترده مردم در این روند جلوگیری کرده می‎توانند، گروه‎های مسلح غیر قانونی، قدرتمندان و افراد مسلح غیر مسئول نیز باعث مشکلات زیاد شده می‎توانند و حتی شاید، به نقل از آقای صیاد، زمینه برای تقلب را مساعد کنند.

رئیس کمیسون مستقل انتخابات افغانستان به روزنامه دیلی میل گفته‎است، برای حفظ مشروعیت روند انتخابات، تلاش می‎کنند که باور مردم را به این پروسه دموکراتیک قایم نگهدارند.

اما دیلی میل نوشته می‎کند که در مناطق دور دست که امنیت همیشه خوب نیست یا در جاهای که طالبان مسلح نفوذ دارند، ترس این که تعداد زیاد مردم از اشتراک در انتخابات باز مانند، قابل توجیه‎است.

به نوشته دیلی میل، عبدالبدیع صیاد در حالی از مشروعیت و شفافیت در انتخابات آینده صحبت می‎کند که دامن نزاع بالای مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری اخیر در افغانستان هنوز کاملاً برچیده نشده‎است.

  • روزنامه‎های پاکستان

اکثر روزنامه‎های پاکستان در مقاله‎های که تازه در مورد افغانستان نشر کرده‎اند، به درگیری مسلحانه اخیر بین باشنده‎گان ولسوالي زازی میدان ولایت خوست، نیروهای امنیت سرحدی افغانستان و ملیشه‎های قبایلی پاکستان در امتداد خط دیورند پرداخته‎اند.

روزنامه‌های پاکستانی، نه‌تنها این که بار ملامت را بر دوش افغانستان انداخته‎اند از کشته و زخمی شدن چند نیروی ملیشه پاکستان نیز خبر می‎دهند.

نیروهای ملیشه پاکستان و قوای امنیت سرحدی افغانستان دیروز در سه موقعیت در ولسوالی زازی میدان باهم درگیر جنگ شدند.

اردوی پاکستان دیروز ادعا کرد که فیر اول از جانب افغانستان صورت گرفته و همچنان از زخمی شدن دو تن از ملیشه‎های فرنتیر کروپس، خبر داده‎است.

اما مقامات افغان در محل حادثه به رادیو آزادی گفتند که نیروهای ملیشه پاکستان با زیر پا گذاشتن اصل احترام به تمامیت خاک افغانستان، از سرحد عبور کردند و بدون توجه به هشدار مکرر مردم محل و نیروهای امنیتی در منطقه، به پيشرفت در خاک افغانستان ادامه دادند.

به‌گفته مقامات محلی در خوست، نیروهای امنیت سرحدی افغانستان مجبور شدند که به حمله مسلحانه ملیشه‎های پاکستانی جواب بدهند و مردم محل نیز با سلاح‎های دست داشته‌شان از آن‎ها حمایت کردند.

از درگیری بین نیروهای سرحدی افغان و ملیشه‎های پاکستانی در امتداد خط دیورند در حالی گزارش داده می‎شود که شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان در سفر اخیرش به کابل از این صحبت کرد که هر دو کشور چه گونه از تعرض به قلمرو همدیگر جلوگیری کرده می‎توانند.

عباسی به مقامات در کابل وعده سپرد که برای حل این مشکل همکاری لازم را خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG