لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۱

مسیر: یک شرط پاکستان برای گفتگوهای دولت با دولت برکناری جنرال رازق است


روزنامه‎های چاپ امروز کابل بیشتر روی شرایط مذاکرات دولت با دولت که از سوی پاکستان مطرح گردیده و نگرانی‎ها در رابطه به روند ثبت نام رأی دهنده‎گان تبصره نموده‎اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر روی واکنش‎های بر خی از اعضای ولسی جرگه در ارتباط به شرایط پاکستان برای گفتگوهای دو لت با دولت نوشته‎است.

روزنامه از قول برخی از وکلا گفته که یکی از شرایط برکناری جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه ولایت کندهار است.

روزنامه نوشته که اکثر وکلا شرایط مطرح شده از سوی پاکستان را خلاف منافع ملی افغانستان دانسته و از حکومت خواسته‎اند تا به آن عمل نکند.

روزنامه از قول برخی از وکلا گفته که یکی از شرایط برکناری جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه ولایت کندهار است.

در ادامه نوشته که وکلا با اشاره به شش شرط دیگر گفته‎اند که با تبادله معلومات استخباراتی با پاکستان شدیداً مخالف هستند.

  • سرخط

روزنامه سرخط در سرمقاله‎اش روی درگیری میان نظامیان افغان و پاکستان در والسوالی جاجی میدان ولایت خوست تبصره نموده‎است و گفته شده که این حمله یک عمل تصادفی نبوده، بلکه یک حمله پلان شده از سوی اردو و استخبارات پاکستان بوده‎است.

به باور نویسنده، هدف از حمله این بود که نظامیان افغان را وادار به جنگ نماید تا سربازان پاکستانی کشته شود و از آن استفاده نموده پشتون‎های آن طرف خط را به جنگ علیه نیروهای افغان تشویق نمایند و زمینه کشتن پشتون‎ها توسط خود پشتون‎ها را آماده سازد.

در اخیر روزنامه نوشته که در این شرایط حساس نیاز است تا از پلان‎های شوم دشمن اگاهی حاصل شود و اقوام هر دو سوی خط در جریان قرار داده شود.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد نوشته که نظامیان پاکستان دیروز تلاش کردند تا از طریق لود سپیکرها و مساجد مردم محل را تشویق نماید تا علیه افغانستان به جنگ آماده شوند و از آنان حمایت نماید که به باور نویسنده در این کوشش خود ناکام شدند.

روزنامه نوشته که این کوشش در حالی از سوی استخبارات پاکستان صورت گرفته که «پرلت» یا تحصن مردم در هر دو سوی خط جریان دارد.

روزنامه همچنان نوشته که مردم در هر دو سوی خط دیورند درک کرده‎اند که دشمن‌شان یکی است و این تبلیغات پاکستان نمی‎تواند آنان را از همدیگر جدا نماید.

برخی دیگر از روزنامه‎های چاپ کابل روی نگرانی‎ها در رابطه با روند ثبت نام رأی دهنده‎گان تبصره نموده‎اند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نوشته با وجودی‎که روند ثبت نام رأی دهنده‎گان از سه روز بدین‌سو آغاز شده‎است، ولی ارقام نشان می‎دهند که تا حال ۱۱ هزار نفر ثبت نام کرده‎اند که به باور نویسنده قابل نگرانی می‎باشد.

روزنامه با اشاره به اشتراک کمرنگ مردم در این پروسه نوشته که تقلب در انتخابات گذشته و ایجاد حکومت بر خلاف اراده مردم سبب شده تا مردم افغانستان مأیوس شوند و از سوی دیگر وضعیت بد امنیتی هم یکی از عوامل عمده حضور کمرنگ مردم در این پروسه است.

  • انیس

روزنامه انیس بالای مردم صدا کرده که در این پروسه سهم بیگیرند و دموکراسی را در افغانستان تقویت نمایند.

به باور نویسنده گرچه نگرانی اصلی در روند انتخابات وضع امنیتی و بحران اعتماد است، ولی اراده سران حکومت وحدت ملی و جامعه جهانی سبب شده تا انتخابات ولسی جرگه و شوراهای والسوالی‎ها به تاریخ ۲۸ میزان سال روان برگزار شود.

روزنامه نوشته آغاز ثبت نام رأی دهنده‎گان یک پروسه ملی است و نیاز است تا مردم در این پروسه سهم فعال بیگیرند.

XS
SM
MD
LG