لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۶

برای پنجمین روز پیهم ارمنستان شاهد اعتراضات گسترده‌است


اعتراضات وسیع در ایروان پایتخت ارمنستان ادامه دارند.

دلیل این اعتراضات این است که پارلمان این کشور پلان دارد صلاحیت‎های صدارت را به سرژ سرکسیان که دو دور ریاست جمهوری‌اش پایان یافته‎است واگذار کند.

ارمنستان امروز برای پنجمین روز شاهد اعتراضات گسترده در حالیست که رهبر همین اعتراضات نیکول پشینیان دیروز هشدار پولیس مبنی بر عدم راه اندازی اعتراضات را پاره کرده و از اعتراض کننده‎گان خواست به اعتراض‌شان ادامه دهند.

این همه در حالیست که پارلمان ارمنستان برای انتقال صلاحیت‎های صدراعظم به رئیس جمهور طولانی مدت پیشین این کشور آماده‎گی می‎گیرد.

ارمنستان
ارمنستان

سرژ سرکسیان در سال ۲۰۰۸ به‌حیث رئیس جمهور ارمنستان انتخاب شد و دو دور ریاست جمهوری کرد و با آغاز کار ارمان سرکسیان رئیس جمهور جدید به تاریخ نهم اپریل از قدرت دور شد.

ارمان هیچ قرابت با سرژ ندارد و فقط تخلص آن‎ها مشابه‎اند.

بر اساس یک قانون که به دنبال یک همه‌پرسی در سال ۲۰۱۵ نافذ شد سیستم حکومتداری ارمنستان از ریاستی به پارلمانی تغییر نموده، صلاحیت‎های صدراعظم بیشتر شد و از صلاحیت‎های رئیس جمهور کاسته شد و رئیس جمهور که حال از سوی پارلمان تعیین می‎شود، بیشتر نقش سمبولیک دارد.

نیکول پشینیان رهبر یکی از احزاب عمده اپوزیسیون که رهبری همین اعتراضات جاری را به دوش دارد، دیروز آغاز کمپاین عدم اطاعت مدنی را اعلان کرد.

این تحول قبل از آن اوج گرفته‎است که پارلمان ارمنستان تصمیم دارد دو هفته بعد از ختم مأموریت ریاست جمهوری سرژ سرکسیان وی را در قدرت نگهداشته و صلاحیت‎های صدراعظم را به او بدهد.

سرکسیان در سال ۲۰۱۴ وعده داده بود که با تکمیل شدن دوره ریاست جمهوری‌اش خود را نامزد صدارت نخواهد کرد، ولی حال رهبران اپوزیسیون به‌شمول نیکول پشینیان او را متهم به وعده خلافی می‎کنند.

دو حزب عمده بر سر اقتدار در ارمنستان دیروز سرکسیان را به‌حیث نامزد عمده پست صدارت معرفی کردند، موضوع که باعث تشدید اعتراضات شده است.

در جریان درگیری‎های ناشی از همین اعتراضات ۴۶ تن به‌شمول شش پولیس جراحت برداشته‎اند.

XS
SM
MD
LG