لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۲

"نی" می‌گوید وضعیت رسانه‌ها در ولایت هرات بحرانی است


نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان "نی" می‌گوید که وضعیت رسانه‌ها در هرات بحرانی است.

در تحقیقات اخیر نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان "نی" آمده است که مشکلات امنیتی، عدم دسترسی به اطلاعات و در تقابل قرار گرفتن حکومت با خبرنگاران از چالش‌های عمده‌ است.

عدم دسترسی به اطلاعات و در تقابل قرار گرفتن حکومت با خبرنگاران از چالش‌های عمده‌ است.

مجیب خلوتگر رئیس اجرائیوی این نهاد روز سه شنبه «۲۸ حمل ۱۳۹۷» به خبرنگاران گفت، وضعیت رسانه‌ها در هرات بحرانی است و حکومت باید یک هیئت را به‌خاطر تحقیق در این مورد به هرات بفرستد.

مجیب خلوتگر
مجیب خلوتگر

او افزود:

"حکومت با رسانه‌ها در تقابل قرار دارد، حکومت در قبال مصونیت خبرنگاران کدام اقدام ننموده‌است، سخنگویان در کنفرانس‌های مطبوعاتی به سؤالات خبرنگاران پاسخ نمی‌دهند. بر اساس تحقیقاتی که ما انجام داده‌ایم، وضعیت رسانه‌ها در هرات نگران کننده‌است و باید یک هیئت جهت تحقیق به آن ولایت فرستاده شود."

این نهاد می‌گوید اخیراً بالای یک رسانه محلی در این ولایت حمله شد و یک خبرنگار تلویزیون محلی آن ولایت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و سپس زندانی شده‌است و ده‌ها قضیه دیگر از جمله مشکلات خبرنگاران در این ولایت شمرده می‌شود.

این در حالیست که به‌گفته "نی" در چند هفته گذشته چند قضیه خشونت علیه خبرنگاران صورت گرفته از جمله مسعود حسینی عکاس آژانس خبری اسوشیتد پرس، عکاس تلویزیون آریانا و مدیر بخش خبر رادیو شیبه شامل آن است.

اما مقام‌های هرات گزارش‌ها مبنی بر بد رفتاری با خبرنگاران را رد می‌کنند و می‌گویند، آنان همواره تلاش کردند تا معلومات را در وقت معین آن در اختیار رسانه‌ها قرار بدهند.

جیلانی فرهاد سخنگوی ولایت هرات چنین گفت:

"در هفته سه روز رؤسای تمامی ادارت دولتی هرات در مورد فعالیت‌های شان به خبرنگاران معلومات می‌دهند و به سؤالات آن‌ها پاسخ ارائه می‌کنند، همچنان هدایت و تأکید مقام ولایت است تا از خبرنگاران حمایت شود و سهولت برای آن‌ها فراهم شود."

از سوی هم شماری از خبرنگاران افغان می‌گویند، اگر حکومت به وضعیت خبرنگاران توجه جدی نکند، خشونت در برابر آن‌ها افزایش خواهد یافت و در کنار آن آزادی بیان در کشور تحت پرسش قرار خواهد گرفت.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG