لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۴

ماندگار: بی‌اعتمادی مردم به شفافیت سبب عدم جدیت آنان در انتخابات شده‌است


روزنامه‎های چاپ امروز کابل روی موضوعات متفاوت تبصره نموده‎اند.

  • ماندگار

روزنامه ماندگار در سرمقاله‎اش نوشته که بی‌اعتمادی مردم به شفافیت انتخابات و شناخت مردم از سیاست‎های غیر دموکراتیک آقای غنی، حالا سبب شده‎است که مردم انتخابات پیشرو را جدی نگیرند.

در ادامه گفته شده که نیمه از مراکز رأی‌دهی با تهدیدات مخالفین روبه‌رو هستند که برگزاری انتخابات در آن مراکز دشوار به نظر می‎رسد.

نویسنده نگاشته‎است که با چنین شرایط آیا دولت همچنان می‎خواهد یا می‎تواند که انتخابات ولسی جرگه و شورا ‎های ولسوالی‎ها را برگزار نماید؟

به باور نویسنده تأکید دولت بر برگزاری انتخابات از آن جا ناشی می‎شود که روند به قدرت رسیدن آقای غنی، اعتماد مردم را از انتخابات گرفته‎است و حالا تلاش‎های جریان دارند که حداقل نشان داده شود که انتخابات به‌عنوان یک اصل برگزار می‎شود.

  • دنیا

روزنامه دنیا در سرمقاله‎اش نوشته‎است که تقابل حکومت و خبرنگاران به نفع دیکتاتوری است.

نویسنده نوشته که در سه سال گذشته وضعیت اطلاع‌رسانی در افغانستان رو به رکود می‎رود و دشواری کار خبرنگاری در افغانستان روز به روز بیشتر می‎گردد.

به باور نویسنده، شواهد عینی و تجربی سه سال گذشته نشان می‎دهد که حکومت وحدت ملی از شیوه‎های گونا گون برای جلوگیری از ادامه کار رسانه‎های آزاد استفاده کرده‎است.

نه‌تنها مقامات از دادن اطلاعات خودداری می‎کنند که بر اساس برخی گزارش‎ها در برخی موارد حکومت وحدت ملی به تطمیع رسانه‎ها پرداخته‎است.

در اخیر نوشته شده که جای شک نیست که ادامه این وضعیت به نفع جامعه افغانستان نخواهد بود، شکل گیری رسانه‎های وابسته به حکومت و خاموش شدن صداهای منتقدین، زمینه را برای فساد بیشتر در نهادهای حکومتی فراهم خواهد ساخت.

  • آرمان ملی

روزنامۀ آرمان ملی در سرمقاله‎اش نوشته که کارد به استخوان مردم رسیده‎است.

در ادامه گفته شده که در کنار مشکلات جدی و شدید امنیتی در سراسر کشور، فقر و بی‌کاری بیداد می‎کند.

همه ساله از نهادهای تحصیلی دولتی و خصوصی در افغانستان ده‎ها هزار تن فارغ می‎شوند و به جمع بی‌کاران افزود می‎گردند.

روزنامه نوشته که بی‌کاری خود فقرآور است و حتی در افزایش جرم و جنایت و اوج شیوع خشونت‎ها در جامعه نقش دارد، جنگ امکانات را از مردم گرفته‎است.

در ادامه آمده‎است که همه ساله از نهادهای تحصیلی دولتی و خصوصی در افغانستان ده‎ها هزار تن فارغ می‎شوند و به جمع بی‌کاران افزود می‎گردند و فقط شمار اندکی از آنان موفق می‎شوند تا برای‌شان کار بیابند.

به باور نویسنده، اصلاح روند پروسه استخدام در اداره اصلاحات اداری نیز ناکارآمد، طولانی و آلوده به فساد است و باید زمنیه مساعد شود تا جوانان فقیر، بی‌بضاعت و بی‌واسطه نیز امکان دست‌یابی به کار را از این طریق پیدا کنند.

  • انیس

روزنامه دولتی انیس روی تحرکات نظامی در امتداد خط دیورند پرداخته و گفته شده که این تحرکات نظامی به سود منطقه نیست.

روزنام نوشته که با توجه به پیوندهای عمیقی که در گستره‎های فرهنگی، دینی، زبانی و غیره میان شهروندان افغانستان و پاکستان موجود است، نیاز جدی به عادی شدن روابط میان این دو کشور احساس می‎شود.

در ادامه نویسنده اضافه نموده که این نیازها هیچ‎گاه نتوانسته‎اند، کدروت‎های کارگزاران نظامی پاکستان را در مقابل حکومت و مردم افغانستان از میان بردارد.

XS
SM
MD
LG