لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۴

برپایی خیمه تحصن در شبرغان برای کودک ۱۲سالی‌که از سوی داعش سر بریده شد


برپایی خیمه تحصن در شهر شبرغان برای کودک ۱۲سالی‌که از سوی داعش سر بریده شد.

ده‌ها تن از فعالان مدنی ولایت جوزجان به رسم اعتراض در شهر شبرغان خیمۀ تحصن بر پا نمودند.

کرشمه رادمنش یک تن از فعالان مدنی جوزجان به روز پنچشنبه "۳۰ حمل ۱۳۹۷" خورشیدی به رادیو آزادی گفت آن‌ها برای دادخواهی از کودک ۱۲ ساله که ۳ روز قبل از سوی گروه داعش سر بریده شده‌است، خیمه تحصن بر پا کرده‌اند.

او گفت هدف دیگر این فعالان از برپایی این خیمه تحصن دادخواهی از تمام کسانی است که قربانی خشونت‌های هراس افگنان می‌شوند.

او افزود:

"پروگرام امروزی ما به هدف این‌که ما صلح می‌خواهیم، جنگ دیگر بس است. نوجوانان سر بریده نشوند و در انتحار و انفجار کشته نشوند، همین امر باعث شد که ما این خیمه را نصب کنیم. چرا که در همین نزدیکی‌ها یک کودک ۱۲ ساله را داعش در این ولایت سر بریدند."

عبدالمتین سدید یکی دیگر از فعالین جامعه مدنی جوزجان نیز گفت نا امنی در سطح افغانستان خصوصاً ولایت جوزجان افزایش یافته و بیشتر جوانان و نو جوانان قربانی جنگ می‌شوند.

وی گفت باید جلو این نا امنی‌ها و کشتارهای که از سوی هراس افگنان صورت می‌گیرد، گرفته شود.

او افزود:

"ما از چه داعش و چه طالب و هر هراس افگنی که باشد دعوت می‌کنیم به صلح بپویدندند. همه یکجا شده و مانند دیگران وطن خود را بسازیم و جنگ را بس کنیم، از این بیشتر جوانان ما کشته نشوند و مهاجر نگردند."

این خیمه تحصن فعالان مدنی ولایت جوزجان در حالی برپا می‌گردد که ۳ روز قبل یک کودک ۱۲ساله که یک ماه پیش در راه رساندن آب و غذا به پولیس محلی در یک پوسته از سوی داعش ربوده شده بود، در ولسوالی درزاب سر بریده شده است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان قتل این کودک توسط داعش را محکوم نموده و از حکومت خواسته است تا عاملین این قضیه را شناسایی کرده و مورد پیگرد قانونی قرار دهد.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG