لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

نگرانی باشنده‌گان درزاب جوزجان از عدم خدمات صحی در این ولسوالی!


نبود امنیت، مسدود بودن راه‌های مواصلاتی و عدم موجودیت داکتران مسلکی در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان از عواملی اند که افراد ملکی در جریان نبرد بین گروه داعش و نیروهای امنیتی مریضان و زخمی‌های‌ شان را از دست می‌دهند.

حاجی بهرام یکتن از باشنده‌گان ولسوالی درزاب به روز شنبه "اول ثور ۱۳۹۷" به رادیو آزادی گفت:

"داعش و نیروهای دولتی با هم درگیر می‌شوند و در اثر پرتاب هاوان و راکت بالای مواضع یکدیگر به خانه‌های افراد ملکی اصابت می‌کند و مردم بیگناه کشته می‌شوند."

وی گفت، وقتی کسی خواسته باشد زخمی و یا مریض خود را به مراکز صحی برساند نه راه باز است و نه داکتر وجود دارد.

وی افزود:

"از یک طرف خشکسالی، نا امنی، افزایش زخمی و مریضی در اثر تبادله سلاح‌های ثقیل هر دو طرف جنگ و نبود داکتر و کلینیک مردم عام را به کلی خسته ساخته، اگر دولت دوباره منطقه را امنیت کرده کلینیک‌ها را باز نکند مردم به امراض گوناگون مبتلا شده همه از بین می‌روند."

رحمت الله حشر ولسوال پیشین درزاب نیز با تأیید این موضوع می‌گوید کدام امکانات لازم برای رفع نیازمندی‌های مردم در آنجا وجود ندارد.

حشرگفت:

"کلینیک‌های که قبلاً در قریه‌های چکانه، سردره، آقسای و چقمه چقور فعال بود همه آن‌ها در کنترول داعش است. بعضی‌های‌شان تخریب شده و تعدادی هم مسدود است."

به گفته حشر شفاخانه ۵۰ بستر مرکز ولسوالی درزاب که مشکلات مردم را تا حدی مرفوع می‌ساخت فعلاً غیر فعال می‌باشد.

در همین حال انجنیر عبدالرحمان محمودی معاون والی جوزجان می‌گوید که تقویت نیروهای امنیتی در ساحه در اولویت قرار دارد و برنامه بعدی دوباره فعال سازی کلینیک‌های صحی در ولسوالی درزاب است.

اما آقای محمودی با ابراز نگرانی از حاضر نشدن داکتران به مناطق نا امن نیز اشاره نموده گفت که مشکل عمده، حاضر نشدن داکتران به محلاتی است که این داکتران بارها از سوی مخالفین مسلح دولت مورد تهدید قرار گرفته‌اند.

وی افزود:

"از همه اولتر مشکل ما مشکل داکتران جراحی است هر باری‌که داکتر فرستادیم مورد آزار و اذیت مخالفین مسلح دولت و داعش قرار گرفتند. با آن هم ما در این مورد تلاش داریم که کلینیک‌ها را فعال سازیم."

این در حالیست که به گفته شماری از نیروهای امنیتی مستقر در ولسوالی درزاب راه مواصلاتی این ولسوالی از دو سال به این‌سو به روی رفت و آمد کارمندان دولتی مسدود بوده و سربازانی‌که در نبرد با هراس افگنان کشته و یا زخمی می‌شوند از طریق هوا توسط هلیکوپتر‌های اردوی ملی به شهر شبرغان انتقال می‌گردند.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG