لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۴

حکومت افغانستان: به هدف کاهش سطح بی‌کاری ۷۰ در صد مکاتب حرفه‌ای خواهد شد


حکومت افغانستان به هدف کاهش سطح بی‌کاری جوانان در کشور در نظر دارد تا ۷۰ در صد مکاتب را حرفه‌ای بسازد.

حکومت افغانستان در نظر دارد تا سه سال آینده به سطح هر ولسوالی یک مکتب حرفه‌ای ایجاد نماید.

همایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور در امور زیربناها، منابع بشری و تکنالوژی روز شنبه «۱ ثور ۱۳۹۷» در یک نشست خبری در کابل گفت، آن جوانان که هم اکنون از مکاتب و پوهنتون‌ها فارغ می‌شوند ظرفیت کاری در بازار‌ها را تکمیل کرده نمی‌توانند.

آقای قیومی می‌گوید، تا سه سال آینده بیشتر از سه صد مکتب حرفه‌ای در سراسر کشور افتتاح می‌گردد.

آرشیف
آرشیف

او افزود:

"۵ مکتب که سال گذشته آغاز شد و ۵ مکتب دیگر امسال در ۵ ساحه ساخته می‌شود و هدایت رئیس صاحب جمهور این است که ما بتوانیم در دو سال آینده در هر ولایت یک مکتب حرفه‌ای داشته باشیم و تا سه سال ما در هر ولسوالی و به این حساب حداقل ۳۴۰ مکتب حرفه‌ای داشته باشیم، و پلان میان مدت و دراز مدت این است که ما تقریباً ۷۰ در صد مکاتب خود را به مکاتب حرفه‌ای مبُدل سازیم."

به گفته آقای قیومی، ۵ مکتب حرفه‌ای که سال گذشته در کابل، بلخ و برخی ولایات دیگر ساخته شد نتیجه خوب داشته و جوانان فارغ شده از آن مکاتب راضی می‌باشند.

به اساس معلومات وی، تلاش می‌شود تا ظرفیت ۱۵۰ مکتب حرفه‌ای زراعتی که در کشور فعالیت دارد، نیز بلند برده شود.

به اساس معلومات وزارت معارف، در حال حاضر بیشتر از یک میلیون جوانان در سیستم درسی شامل هستند که پس از فارغ شدن تعداد کمی آنان به موسسات تحصیلات عالی راه پیدا می‌کنند و بیشتر آنان بخاطر نداشتن ظرفیت حرفه‌ای کاری در بی‌کاری بسر می‌برند.

اما بیشتر جوانان و مردم عام، ناامنی‌ها، نبود کار، فساد اداری، نبود پالیسی‌های لازم در کشور را از جمله عوامل عمده بیکاری در کشور می‌دانند.

به اساس احصایه بانک جهانی، که حکومت افغانستان هم آن‌را تائید کرده که ۱.۹میلیون تن واجد شرایط کار در این کشور از بی‌کاری رنج می‌برند.

۱.۹میلیون تن واجد شرایط کار در این کشور از بی‌کاری رنج می‌برد.

در عین حال صدیق پتمن یکتن از کارشناسان بخش معارف با آن‌که حرفه‌ای شدن مکاتب را یک اقدام نیک می‌داند اما می‌گوید که این مسایل به امکانات و برنامه‌های لازم نیاز دارد.

صدیق پتمن
صدیق پتمن

او افزود:

"ساختن یک مکتب حرفه‌ای به میلیون‌ها دالر نیاز دارد زیرا در آنجا به ماشین آلات و برخی مسایل پیشرفته دیگر ضرورت است حکومت وعده‌ای بدهد که قابل عملی کردن باشد."

آقای پتمن می‌گوید، در شرایط کنونی امکانات بسیار اندک دیده می‌شود که مکاتب حرفه‌ای گردد زیرا به گفته وی حکومت از یک طرف بودجه کافی ندارد و سوی دیگر استادان و معلمین ورزیده ندارد که متعلمین را تحت آموزش قرار دهد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG