لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۰

دیپلومات: انتخابات آینده می‌تواند یک بخش از راه‌های تامین صلح در افغانستان باشد


  • دیپلومات

نشریه دیپلومات یک مطلب را در مورد رابطه میان انتخابات و صلح در افغانستان نشر کرده و می‌نویسد، انتخابات آینده ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی درین کشور می‌تواند یک بخش از راه‌های تامین صلح افغانستان باشد اما به باور نویسنده خطرهای را هم به دنبال دارد.

در مطلب آمده‌است، در حالی‌که قرار است این انتخابات در ماه اکتوبر برگزار شود، کابل این فرصت را دارد که طالبان میانه رَو را شامل حکومت سازد و در جهت صلح دراز مدت گام های مهم بردارد.

اما به باور نویسنده، این خطر هم وجود دارد که این انتخابات به ایتلاف شکننده‌ی که اکنون در افغانستان در قدرت است ضربه زند و راه را برای یک بحران بزرگ باز کند.

نشریه دیپلومات می‌نویسد که تمام طرف‌ها در ماه‌های آینده باید با دقت بیشتر از دیپلوماسی کار بگیرند تا اطمینان حاصل شود که انتخابات پیشرو امید موجود برای صلح را از بین نمی‌برد.

این نشریه در ادامه به آغاز روند ثبت نام رای دهنده‌ها اشاره کرده و گفته شده است که این انتخابات پس از سه سال تاخیر برگزار می‌شود.

نویسنده مطلب می‌گوید که گرفتن آماده‌گی در زمینه برگزاری انتخابات در حالی ادامه دارد که حکومت افغانستان و طالبان نسبت به هر زمان دیگر در یک دهه گذشته‌، برای گفتگوهای صلح بیشتر نزدیک شده‌اند.

درین مطلب نشریه دیپلومات گفته شده‌است که آماده‌گی هم‌زمان برای انتخابات و گفتگوی صلح با طالبان برخی از سوال‌ها را ایجاد می‌کند.

  • نشریه می‌نویسد، یکی از سوالات که مطرح می‌شود این است که آیا طالبان خواهند خواست که در انتخابات آینده اشتراک کنند؟
  • سوال دیگر این‌که آیا جامعه جهانی از اشتراک طالبان در انتخابات حمایت خواهد کرد؟

به باور نویسنده، دریافت پاسخ‌های درست به این سوالات می‌تواند افغانستان را به صلح نزدیک سازد.

  • عرب نیوز

ویب سایت عرب نیوز یک گزارش را در مورد تهدیدها و خطرهای موجود در برابر شرکت‌های مخابراتی در افغانستان نشر کرده‌است.

درین گزارش گفته شده‌است که طالبان و گروه‌های جنایتکار، شرکت‌های مخابراتی را در افغانستان هدف می‌گیرند و این مسئله فعالیت‌های مخابراتی به ارزش تقریباً سه میلیارد دالر را با خطر رو‌به‌رو کرده‌است.

عرب نیوز در گزارش‌اش از مقام‌ها و کارمندان شرکت‌های مخابراتی نقل کرده که می‌گویند، حمله‌ها بر شرکت‌های مخابراتی از سوی آن‌عده شورشیان و جنایت‌کاران افزایش یافته است که ازین شرکت‌ها پول طلب می‌کنند.

بر اساس گزارش این ویب سایت، برخی از شرکت‌های مخابراتی در سال‌های اخیر زمانی‌که اوامر شورشیان مسلح را نپذیرفته اند، انجنیران و کارمندان این شرکت‌ها کشته شده‌اند.

در گزارش گفته شده‌است که شماری از آنتن‌های شرکت‌های مخابراتی پس از آن در بعضی از مناطق توسط طالبان تخریب شدند که این شرکت ها به این تقاضای طالبان که فعالیت خود را در جریان عملیات نظامی توقف دهند توجه نکردند.

XS
SM
MD
LG