لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۳

فعالین مدنی و جوانان غور به شکل گروهی به مراکز ثبت نام رای دهنده‌گان رفتند!


فعالین مدنی و جوانان امروز در یک حرکت گروهی به مراکز ثبت نام در شهر فیروز کوه رفتند و با ثبت نام شان از مردم خواستند تا برای شرکت در انتخابات خود را ثبت نام نمایند.

به‌دنبال کم‌رنگ بودن حضور مردم در مراکز ثبت نام رای دهنده‌گان، فعالین مدنی در غور امروز به رسم کمپاین در مراکز رای دهی حضور یافتند و ثبت نام کردند.

آنان که به شکل گروهی در چندین مرکز ثبت نام رای دهی رفتند تاکید داشتند که حضور مردم در انتخابات می‌تواند در تعیین سرنوشت و تقویت حکومتداری خوب در آینده کمک کند.

خدایار واقف رئیس جامعه مدنی در غور که با این افراد همراه بود به رادیو آزادی می‌گوید هرچند انتخابات‌های گذشته به‌دلیل فسادهای گسترده که در آن به‌وجود آمد اعتماد مردم را نسبت به این پروسه از بین برده‌است.

اما به گفته واقف با آن‌هم مردم می‌توانند تا در اشتراک در اتخابات پیشرو بر تحقق دموکراسی و تقویت روحیه شهروندی بی‌افزایند.

او افزود:

"هر چند متأسفانه انتخابات‌های گذشته به شکل بسیار وسیع با تقلب همراه بود و سبب دلسردی مردم از این پروسه شد ولی با آن هم مه باور دارم که حضور پررنگ مردم به انتخابات به تقویت دموکراسی کمک می‌کند و در تقویت روحیه شهروندی مؤثر است و باید مردم حضور فعال داشته باشند."

با این حال غلام نبی ساقی نویسنده و استاد تربیه معلم در غور محمد گل پویا فعال مدنی نیز از مردم می‌خواهد تا در ثبت نام حضور فعال داشته باشند.

به گفته آن‌ها حضور مردم در انتخابات می‌تواند مانع افراد شود که در تلاش جابجا سازی افراد مورد هدف شان از طریق تقلب در پُست‌های شوراهای ولسوالی‌ها و پارلمان می‌باشند.

آنان به رادیو آزادی میگوید:

"مه به این نظر هستم که زورمندان این قدر هم توان ندارند که در بیش از سه صد ولسوالی افغانستان تقلب کنند و این مردم است که تصمیم می‌گیرند و مردم هم وقت تصمیم می‌توانند تصمیم بگیرند که ثبت نام کنند تا رای خود را در روز انتخابات استفاده کنند. مه از تمام مردم می‌خواهم تا در انتخابات سهم بگیرند و در مراکز ثبت نام حضور پیدا کنند و خود را ثبت نام نمایند."

هر چند امروز موفق به دریافت دیدگاه مسئولین کمیسیون مستقل انتخابات در غور نشدیم اما آن‌ها چند روز قبل نیز پذیرفته بودند که روند حضور مردم در مراکز ثبت نام به‌دلیل نداشتن تذکره تابعیت، نسبت به گذشته کم‌رنگ است.

به گقته آن‌ها از هفتاد و چهار مرکز ثبت نام که در حومه شهر فیروز کوه وجود دارد بیست و شش مرکز آن بدلیل مشکلات امنیتی بسته است و در چهل و هفت مرکز دیگر روند ثبت نام جریان دارد.

روند ثبت نام رای دهنده‌گان در حال به کندی به پیش می‌رود که ضمن تهدیدات امنیتی، بی‌باوری نسبت به برگزاری انتخابات و نداشتن تذکره تابعیت نیز بزرگترین چالش در برابر این روند گفته می‌شود.

گزارش: قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG