لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

میرور آنلاین: انتخابات افغانستان با چالش جدی امنیتی روبه‌رو است


اکثر خبرگزاری‌های غربی به نقل از منابع آگاه افغانستان، در مورد چگونگی انفجار دیروز در مقابل یک مرکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان در منطقه دشت برچی در شهر کابل تبصره کرده‌اند.

  • میرور آنلاین

میرور آنلاین نشریه انترنتی در انگلستان در یک مقاله درین مورد نوشته‌است که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌های افغانستان که بعد از تأخیر زیاد قرار است در ۲۸ میزان برگزار شود با چالش جدی امنیتی روبه‌رو است.

میرور آنلاین می‌نویسد، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از جانب متحدان غربی‌اش زیر فشار زیاد قرار دارد تا با برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها درین کشور، راه را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هموار سازد.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان سال آینده برگزار شود.

اما به نوشته میرور آنلاین، در مورد برگزاری انتخابات تردید جدی موجود است، زیرا اگر برنامه ثبت نام میلیون‌ها رأی‌دهنده در افغانستان قبل از رسیدن زمستان، به‌طور موفقانه انجام نشود، بدون شک باعث تأخیر در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده خواهد شد.

میرور آنلاین می‌نویسد، بخش زیاد از میلیون‌ها افغان که باید برای رأی‌دهی در انتخابات ثبت نام کنند، تذکره تابعیت ندارند، در حالی‌که داشتن تذکره تابعیت و تکمیل سن ۱۸ سالگی از دو شرط اساسی برای واجد شرایط شدن برای رأی‌دهی در انتخابات است.

  • ایندیپندنت

ایندیپندنت نیز به چگونگی شرایط برای انتخابات آینده در افغانستان و انفجار دیروز یک‌شنبه «۰۲ ثور ۱۳۹۷» پرداخته و می‌نویسد، بخش‌های از شهر کابل از شدت انفجار تکان خوردند و شماری از افرادی‌که برای اخذ تذکره در آن‌جا جمع شده بودند، به خاک و خون کشانیده شدند.

روزنامه می‌نویسد که بعد از چند هفتۀ نسبتاً آرام، ده‌ها شهروند کابل بار دیگر برای بازجویی از عزیزان‌شان جلو شفاخانه ایمرجنسی تجمع کرده بودند، جایی‌که اکثر قربانیان حملات انتحاری منتقل می‌شوند.

به نوشته ایندیپندنت، از یک‌سو طالبان مسلح و از جانب دیگر، گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش مراکز دولتی و نیروهای نظامی افغانستان را مورد حملات خونبار قرار می‌دهند.

  • دیپلومات

نشریه امریکایی دیپلومات به چگونگی شرایط برای انتخابات آینده در افغانستان در روشنی تلاش‌های حکومت افغانستان برای صلح با طالبان مسلح نگاه کرده‌است.

دیپلومات می‌نویسد، حکومت افغانستان فرصت خوب در دست دارد که تعداد زیاد طالبان میانه‌رو را از طریق اشتراک در انتخابات به نظام سیاسی در این کشور داخل ساخته یک قدم اساسی برای تأمین صلح را بردارد.

به عقیده نوح کوبرن نویسنده این مطلب نشریه دیپلومات، چانس آغاز مذاکرات حقیقی برای صلح در افغانستان از هر وقت دیگر بیشتر دیده می‌شود، اما این‌که حکومت افغانستان برای دو کار یعنی برگزاری انتخابات و آغاز مذاکره با طالبان تلاش موازی کند، سؤال برانگیز بوده می‌تواند.

مثلاً، یک سؤال که نوح کوبرن مطرح می‌کند این است که آیا طالبان مسلح می‌خواهند که در انتخابات اشتراک کنند و سؤال دوم این‌که آیا اشتراک طالبان مسلح در انتخابات برای جامعه جهانی قابل قبول خواهد بود؟

به باور نویسنده، پیدا کردن جواب منطقی و مناسب به این سؤالات افغانستان را به صلح واقعی نزدیک کرده می‌تواند اما این نیز خیلی ممکن است که پیشرفت‌های را که افغانستان در سال‌های اخیر لمس کرد جداً در خطر قرار بدهد.

دیپلومات می‌گوید، اشتراک تمام افغان‌ها در انتخابات راه مشارکت و رهبری سیاسی را برای نسل جوان باز کرده می‌تواند.

در عین زمان، این‌که جامعه جهانی کمک مالی‌اش برای انتخابات افغانستان را به شفافیت این پروسه مشروط ساخته‌است، نیز زمینه ساز برای اشتراک تمام گروه‌های سیاسی در انتخابات شده می‌تواند.

اما به نوشته نوح کوبرن، اکثر سیاسیون در افغانستان به کوتاه مدت نگاه می‌کنند و به جای سرمایه گذاری برای منافع ملی و درازمدت، مشغول فعالیت برای نگهداری موقف خود هستند.

XS
SM
MD
LG