لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۴

سرخط: مردم پکتیا نمی‌خواهند تا در تذکره‌های شان استیکر چسپانده شود


روزنامه‌های چاپ امروز "سه شنبه" کابل در رابطه به انتخابات ولسی جرگه و شورا های والسوالی‌ها بیشتر پرداخته اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در یک مطلب‌اش از قول برخی از اعضای شورای ملی افغانستان نوشته‌است که بی‌پروایی حکومت در قبال انتخابات نشان می‌دهد که ارادۀ برای برگزاری انتخابات وجود ندارد.

در ادامه به نقل از وکلا گفته شده که در کابل و برخی از ولایات دیگر حملات پیهم بالای مراکز ثبت نام صورت گرفته و حکومت در مقابل آن بی‌تفاوت بوده است که این باعث شده تا شک‌ها بر ارادۀ حکومت برای برگزاری انتخابات افزایش یابد.

روزنامه نوشته که عدم موجودیت پلان امنیتی جامع از سوی حکومت، عدم موجودیت برنامه‌های آگاهی دهی عامه تا مردم را تشویق نماید که در پروسه انتخابات سهم بگیرند، عوامل است که شک‌ها را نسبت به ارادۀ حکومت بیشتر می‌سازد.

  • سرخط

روزنامه سرخط نوشته که مردم پکتیا نمی‌خواهند تا در تذکره‌های شان استیکر چسپانیده شود.

در ادامه گفته شده که باشنده‌گان ولایت پکتیا از نگاه امنیتی این اقدام را نمی‌پذیرند و تأکید کرده‌اند که باید راه بدیل برای آن جستجو شود، چون اگر این شیوه تغییر نکند اشتراک آنان در پروسه انتخابات مشکل خواهد بود.

در مطلب از قول باشنده‌گان این ولایت نوشته که اگر مردم از حق داشتن رأی محروم شوند، در آینده شاهد پارلمان خواهیم بود که اعضای آن از طریق تقلب انتخاب خواهد شد و آنان یقیناً به‌خاطر منافع ملی فعالیت نخواهد کرد.

نویسنده نوشته که جواب مسئولان ساحوی کمسیون انتخابات برای آنان این است که انتخابات یک پروسه ملی است و عدم اشتراک مردم یک ساحه تاثیر عمده بالای انتخابات نخواهد داشت و اداره مرکز انتخابات تصمیم خواهد گرفت که شیوه را تغییر بدهد یا خیر؟

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‌اش روی این موضوع نگاشته‌است.

سرمقاله نویس پیشنهاد کرده که انتخابات در افغانستان به‌گونه حوزه‌ای شود چون به این شکل هم برای مردم قابل قبول است و هم اصل مردم‌سالاری در آن در نظر گرفته خواهد شد.

روزنامه نوشته بدون این انتخابات با خون مردم رنگ خواهد گرفت و فقط حق مردم هم به تعدادی محدودی داده خواهد شد.

در سرمقاله نقش پاکستان را در نا امنی‌ها اخیر مهم دانسته و گفته شده که این دشمن تاریخی افغانستان هیچ وقت نمی‌خواهد که دموکراسی در این کشور استحکام بیابد.

XS
SM
MD
LG