لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

باشنده‌گان بامیان خواهان تسریع روند توزیع تذکره شدند


با آغاز پروسه ثبت نام رأی‌دهنده‌گان انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در افغانستان، در اکثر نقاط کشور توزیع تذکره نیز آغاز شده تا مردم بتوانند از طریق تذکره در انتخابات شرکت کنند.

اما در ولایت بامیان بعد از گذشت ۹ روز هنوز هم امکانات توزیع تذکره فراهم نشده و بسیاری از مردم نتوانسته‌اند برای شرکت در انتخابات ثبت نام کنند.

به همین دلیل تعدادی از فعالین مدنی، نماینده‌های احزاب سیاسی، روحانیون و مردم طی یک کنفرانس مطبوعاتی از دولت خواستند تا روند توزیع تذکره را در این ولایت تسریع بخشند و امکانات لازم را برای این کار فراهم کنند.

صغرا عطایی رئیس شبکه زنان افغان در بامیان در مورد خواسته‌های شان گفت:

"از ادارۀ مرکزی ثبت احوال نفوس کشور می‌خواهیم تا هر چه سریع‌تر قرطاسیه و امکانات توزیع تذکره را فرستاده و هر چه زودتر تیم‌های سیار را فعال نماید. از آنجایی‌که ۹ روز از ثبت نام رأی‌دهنده‌گان و توزیع ثبت نام گذشته ‌است، از حکومت می‌خواهیم تا تاریخ توزیع تذکره و ثبت نام رأی‌دهنده‌گان را تمدید کند."

به‌گفته مسئولین اداره ثبت احوال نفوس بامیان، در این ولایت قرار بود که ۲۱ تیم سیار برای توزیع تذکره در قریه‌ها فرستاده شوند، اما به دلیل نرسیدن امکانات از مرکز هنوز این کار عملی نشده‌است.

محمد طاهر حسنی مدیر عمومی ثبت احوال نفوس ولایت بامیان
محمد طاهر حسنی مدیر عمومی ثبت احوال نفوس ولایت بامیان

محمد طاهر حسنی مدیر عمومی ثبت احوال نفوس ولایت بامیان در این مورد گفت:

"از لحاظ نیروی بشری ما تمام پرسونل مورد نیاز را استخدام کردیم، ولی متأسفانه تا حال قرطاسیه، فورم تذکره، مُهر، دفتر اساس و ترانسپورت در اختیار ما قرار نگرفته‌ است. با آنهم با امکانات دست داشته خود و امکانات ذخیره شده خود ۳ تیم سیار را در مرکز بامیان فعال کردیم که این تیم‌ها حتی روزهای جمعه هم کار می‌کنند."

طبق آمار ارائه شده از طرف کمیسیون مستقل انتخابات بامیان تا حال در حدود ۷ هزار نفر توانسته‌اند در انتخابات پیش رو ثبت نام کنند و دلیل اصلی کم‌رنگ بودن حضور مردم در پروسه ثبت نام رأی‌دهنده‌گان، کُند بودن روند توزیع تذکره‌است.

محمد سجاد محسنی سخنگوی شورای علمای شیعه بامیان در این مورد افزود:

"تا هنوز قرطاسیه از کابل نیامده تا مردم تذکره بگیرند. مردم گروه گروه برای گرفتن تذکره به مرکز توزیع تذکره می‌روند، اما در این مرکز هیچ تذکرۀ وجود ندارد. باور من این است که دولت در این روند کارهای سیستماتیک انجام می‌دهد. در کابل در مناطق هزاره نشین، مرکزی را برای توزیع تذکره ایجاد می‌کند، ولی امنیت آن را نمی‌گیرد و تروریست‌ها به آسانی به آنجا می‌روند و ده‌ها نفر از مردان، زنان و اطفال را می‌کشند تا مردم تذکره نگیرند و در بامیان مردم مراجعه می‌کنند که تذکره می‌‎گیرم، ولی متأسفانه قرطاسیه روان نمی‌کنند."

این در حالیست که به‌گفته مقامات محلی بامیان بیشتر از ۵۰ فیصد نفوس ولایت بامیان تذکره تابعیت ندارند، ولی ادارۀ ثبت احوال نقوس این ولایت فقط به تعداد ۵ هزار تذکره موجودی دارد که این تعداد در مقایسه با نفوسی‌که در بامیان تذکره ندارند، خیلی اندک است.

گزارش: عباس نادری

XS
SM
MD
LG