لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۸

سیگار: میلیاردها دالر کمک جامعه جهانی در افغانستان نامعلوم است


ادارۀ سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان سیگار می‌گوید که میلیاردها دالر کمک جامعه جهانی در افغانستان نامعلوم است.

سیگار در گزارش خود نوشته‌است که از سال ۲۰۰۲ تا حال ۳۴ کشور کمک کنندۀ جهان با همکاری بانک جهانی ۱۰ میلیارد دالر به صندوق بازسازی افغانستان داده‌اند که اکنون ۴۰ درصد مصارف حکومت افغانستان در بخش ملکی از آن پرداخت می‌شود.

به این صندوق از همه بیشتر ایالات متحده امریکا کمک کرده است که مقدار آن به سه میلیارد دالر می‌رسد.

ادارۀ سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان سیگار در گزارش خود می‌افزاید، در نتیجه نبود شفافیت، محاسبه و کنترول بانک جهانی اکنون نمی‌تواند در کشور جنگ زده افغانستان تأثیر این صندوق کمک‌ها را بر رشد اقتصادی افغانستان معین نماید.

شهر کابل پایتخت افغانستان
شهر کابل پایتخت افغانستان

بر اساس راپور سیگار بانک جهانی هرچند می‌داند که در بعضی پست‌های دولتی افغانستان مأمورین وجود ندارد، اما در اسناد معاش به آن‌ها حواله شده‌است.

در بعضی پست‌های دولتی افغانستان مأمورین وجود ندارد، اما در اسناد معاش به آن‌ها حواله شده‌است.

از سوی دیگر بازهم معلوم نمی‌شود که به چه تعداد از مأمورین معاش رسیده‌است.

سیگار در گزارش خود از قول یک مشاور ارشد رئیس جمهور اشرف غنی نوشته است که می‌گوید، ترکیب صندوق بازسازی افغانستان طوریست که پروژه‌های ناقص هم بودجه به‌دست می‌آورند، زیرا آن‌ها برای جواب‌گویی هیچ مکلفیت ندارند و از بین بردن این پروژه‌های ناقص هم تقریباً کار ناممکن است.

سیگار همچنان بر بانک جهانی انتقاد می‌کند که با حکومت افغانستان این موضوع را یقینی نساخته است تا کمک‌های رسیده به این‌کشور در ساحات مناسب به مصرف برسند.

مشاور رئیس جمهور که نامش در راپور ذکر نشده به سیگار گفته است، کمک‌های مالی کمک دهنده‌گان باید با فشار های سیاسی همراه باشد تا در آینده جلو از دست رفتن این کمک‌ها گرفته شود.

XS
SM
MD
LG