لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۹

رهبران امریکا و فرانسه روی یک معامله جدید با ایران مذاکره می‌کنند


دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا و امانوئل مکرون همتای فرانسوی‌اش می‌گویند، آن‌ها می‌خواهند که روی دستیابی به یک معامله جدید با ایران مذاکره کنند.

رؤسای جمهور امریکا و فرانسه این سخن را دیروز پس از بحث روی معامله اتُمی ایران در قصر سفید گفتند.

این اظهارات ترمپ و مکرون در حالیست که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در یک سخنرانی در مقر سازمان ملل‌متحد رسماً پیشنهاد کرده‌است که یک نشست برای دیالوگ یا گفتگو در شرق میانه برگزار شود.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران

مکرون که سرگرم دیدار رسمی سه روزه از ایالات متحده‌است گفت، می‌خواهد که در زمینه دستیابی به یک موافقتنامه جدید با ایران کار کند.

به‌گفته وی، در بحث‌ها درین مورد نماینده‌های کشور‌ها در شرق میانه و قدرت‌های منطقه‌ای به‌شمول ترکیه و روسیه شامل خواهند بود.

امانوئل مکرون پس از گفتگو با دونالد ترمپ گفت که به باور وی این ممکن است که "یک چیز جدید" را که تمام نگرانی‌ها را پوشش دهد ایجاد کند.

به‌گفته رئیس جمهور فرانسه، معامله جدید با ایران به نگرانی غرب در رابطه به برنامه راکت بالیستیک ایران رسیده‌گی خواهد کرد و در زمینه جلوگیری از دخالت ایران در لبنان و جنگ‌های سوریه و یمن راه‌های حل سیاسی را پیدا خواهد کرد.

دونالد ترمپ در یک نشست مشترک خبری با مکرون گفت، به این باور است که بحث‌های‌شان، راه را برای یک موافقتنامه نَو باز می‌کند.

ترمپ گفت که او از مفکوره برای تلاش در زمینه دستیابی به یک معامله وسیع‌تر با ایران حمایت کرده‌است.

وی افزود:

"فرانسه و ایالات متحده هم‌چنان موافق اند که به ایران اجازۀ انکشاف اسلحه اتُمی داده نشود و رژیم این کشور باید به حمایت‌اش از تروریزم پایان بدهد. در همه‌جا در شرق میانه که می‌روید نشانه‌های انگشت ایران را در عقب مشکل‌ها می‌بینید."

رئیس جمهور امریکا تهدید کرده‌است که از موافقتنامه هسته‌ای ایران بیرون خواهد شد.

دونالد ترمپ، این معامله هسته‌ای را یک معامله بد خوانده و گفته‌است که این معامله باید به نگرانی‌های وسیع در رابطه به فعالیت‌های ایران در شرق میانه پاسخ می‌داد.

موافقتنانه هسته‌ای را که ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی با امریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و جرمنی امضا کرد در بدل کاهش تحریم‌ها بر تهران، بالای فعالیت‌های هسته‌ای‌اش محدودیت وضع کرده‌است.

XS
SM
MD
LG