لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۸

نگرانی‌ها در مورد حضور کم‌رنگ مردم در پروسۀ ثبت نام رأی دهند‌ه‌گان در پروان


حضور کم‌رنگ مردم در روند ثبت نام رأی دهنده‌گان برای انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها از نگرانی‌های شمرده می‌شود که بحث‌ها را در این خصوص در میان مردم به‌وجود آورده است.

به همین منظور روز سه شنبه صدها تن از باشنده‌گان ولایت‌های شمال کابل در یک گردهمایی در شهر چاریکار مرکز ولایت پروان تجمع کرده بودند، در مورد وضعیت و شرایط پیش آمده در برابر روند ثبت نام رأی دهنده‌گان صحبت کردند.

در این گردهمآیی در مورد حملۀ مرگبار انتحاری در غرب کابل بر یک مرکز ثبت احوال نفوس واکنش‌ها بازتاب داشت.

داوود کلکانی
داوود کلکانی

محمد داود کلکانی عضو ولسی جرگه که از شمار سخنرانان بود گفت:

"قلعه چه سوخته که در پروان است، یادتان میآید سرزمین سوخته کوهدامن هم یادتان میآید و حالا هم داعش و طالبی که به دستور بیگانه‌گان می‌آیند و سرزمین ما را خراب می‌سازند و صدها هم‌وطن ما را به خاک و خون می‌کشاند."

با این حال شمار دیگری از سخرانان این گردهمآیی از مردم خواستند که برای سهم‌گیری در انتخابات در مرحله ثبت نام رأی دهنده‌گان با اراده استوار اشتراک کنند.

محمد الماس زاهد نماینده مردم ولایت پروان در ولسی جرگه افغانستان در این مورد گفت:

"اگر به طرف انتخابات نرویم، برویم به طرف تفنگ که باز همان موضوعات قومی، سمتی، زبانی دامن زده خواهند شد. بیآیید که تصمیم بگیریم و از انتخابات پیش‌رو نظارت کنیم و نگذاریم که تقلب صورت بگیرد."

موضوع امنیت و رویدادهای اخیر به‌خصوص حمله انتحاری روز یکشنبه در کابل سبب افزایش نگرانی مردم شده که میزان علاقه‌مندی مردم را به سهم‌گیری در انتخابات پائین آورده است.

غلام بهاوالدین جیلانی رئیس شورای ولایتی پروان از حکومت می‌خواهد که به‌خاطر تأمین امنیت مراکز ثبت نام رأی دهنده‌گان توجه جدی نماید.

وی گفت:

"حکومت وحدت ملی، سران حکومت وحدت ملی، مسئولان درجه اول امنیتی هر چه زودتر تصمیم جهت اتحاذ تدابیر شدید امنیتی و هموار ساختن مسیر برای ثبت نام تذکره و روز انتخابات داشته باشند."

این گردهمآیی به‌خاطر تشویق مردم برای سهم‌گیری در مرحلۀ ثبت نام رأی دهنده‌گان در ولایت پروان در حالی برگزار می‌شود که در ولایت‌های شمال کابل "پروان، کاپیسا، پنجشیر" از آغاز روند ثبت نام رأی دهنده‌گان تا حال حضور مردم در مراکز ثبت نام خیلی کم‌رنگ بوده که حتی در ساحات مرکزی و پر جمعیت روزانه از ۱۰ تا ۱۸ نفر بیشتر دیده نمی‌شود.

گزارش: احمد هنایش

XS
SM
MD
LG