لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۰

رهبران کوریای شمالی و جنوبی: به پاکسازی شبه جزیره کوریا متعهد هستیم


رهبران کوریای شمالی و جنوبی گفتند، آن‌ها به پاکسازی شبه جزیره کوریا از اسلحه هسته‌‌ای متعهد استند.

رهبران کوریای جنوبی و شمالی توافق کردند تا شبه جزیره کوریا را خلع سلاح هسته‌یی کنند.

پس از ملاقات تاریخی کیم جونگ اون رهبر کوریای شمالی با مون جی این رهبر کوریای جنوبی، آن‌ها در اعلامیۀ مشترک تائید کردند که هدف آن‌ها در نهایت "شبه جزیره عاری از سلاح هسته‌ای است که از طریق خلع کامل سلاح هسته‌ای" به دست خواهد آمد.

رهبران کوریای شمالی و جنوبی
رهبران کوریای شمالی و جنوبی

کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی، نخستین رهبر این کشور است که از زمان پایان جنگ دو کوریا در سال ۱۹۵۳ میلادی، به کوریای جنوبی سفر کرد.

رهبر کوریای شمالی ساعت نه و سی دقیقه صبح به وقت محلی از خط مرزی به شدت محافظت شده، عبور کرد تا با همتایی کوریای جنوبی‌اش ملاقات کند.

در این سفر، رهبر کوریای شمالی را همسر و خواهرش همرایی کردند.

کیم جونگ اون رهبر کوریای شمالی پس از آمدن به کوریای جنوبی گفت که مردم دو کوریا را هیچ نیروی از هم جدا کرده نمی‌تواند.

کیم جونگ اون
کیم جونگ اون

او افزود:

"این یک آغاز برای بهبودی روابط دو جانب است، امیدوارم که جلسه و گفتگوی نخست ما، مردم را که از رهبری‌شان توقعات دارند، راضی کند."

در گفتگو میان دو رهبر توافق به عمل آمد که مون جی این رهبر کوریای جنوبی در ختم امسال میلادی از کوریای شمالی دیدن کند.

آقای مون ملاقات با رهبر کوریای شمالی را پُر دستاورد خواند و گفت:

"ما بحث‌های بسیار خوب داشتیم و به با ور من، این می‌تواند یک تحفه خوب برای مردم کوریای جنوبی و کوریای شمالی و همچنان برای مردم سراسر جهان باشد."

رهبران دو کشور همچنان گفتند که با مقام‌های امریکایی و چین صحبت می‌کنند تا تنش‌ها بالای جزایر کوریا به‌گونه رسمی خاتمه یابد کوریای شمالی اخیراً به‌خاطر آزمایشات راکت‌های بالستیک مورد انتقادات شدید جامعه جهانی قرار گرفت.

رهبران دو کشور همچنان گفتند که با مقام‌های امریکایی و چین صحبت می‌کنند

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در آن‌زمان گفت که اگر کوریای شمالی دست از ازمایشات راکت‌های بالستیک نکشید با اقدامات نظامی روبه‌رو خواهد شد، اما هفته پیش از ملاقات محرمانه میان وزیر خارجه جدید امریکا و رهبر کوریای شمالی گزارش شد و ترمپ نیز آن ملاقات را تائید و مورد استقبال قرار داد.

با آن‌که در اعلامیه مشترک امروز رهبران کوریای شمالی و جنوبی روی خلع سلاح هسته‌یی شبه جزیره کوریا توافق شده اما ذکر نگردیده که در این راستا چگونه اقدامات را روی دست خواهند گرفت.

XS
SM
MD
LG