لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۸

مقامات: ۱۳ مرکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان در بلخ مسدود اند


مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت بلخ از مسدود بودن ۱۳ مرکز ثبت نام رأی دهنده‌گان در این ولایت خبر می‌دهند.

فضل احمد حیات رئیس کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت بلخ به رادیو آزادی گفت که نا امنی‌های موجود در این ولایت سبب شده‌است تا آنان نتوانند ۱۳ مرکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان در ولسوالی چمتال را فعال بسازند.

آقای حیات گفت، بر علاوه مسدود بودن مراکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان در چمتال در ولسوالی چهاربولک بلخ نیز فعالیت چندین مرکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان به دلیل نا امنی‌های جاری در این ولسوالی تحت تهدید بلند امنیتی قرار داشته و به گونه دوامدار فعالیت ندارند.

آقای حیات گفت که به‌طور مجموعی در بلخ ۳۱۴ مرکز توزیع کارت (استیکر) رأی‌دهی ایجاد شده که ۵۰ مرکز آن مربوط به شهر مزارشریف است.

آقای حیات گفت:
" در بلخ به گونه مجموعی ۳۱۴ مرکز وجود دارد که ۲۶۴ مرکز مربوط به ولسوالی‌ها می‌شود و ۵۰ مرکز در شهر مزارشریف که هم محل زنانه و هم محل مردانه دارند، استیکر یا کارت رأی دهی توزیع می‌کنند. در ولسوالی چمتال بلخ ۱۳مرکز توزیع کارت رأی دهی به دلیل نا امنی‌ها مسدود است."

با این حال برخی از ساکنان بلخ بخصوص زنان از کمبود مراکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان در شماری از ولسوالی‌ها و مرکز این ولایت شکایت دارند.

دو تن از ساکنان مزارشریف در رابطه می‌گویند:

" آسنات هستم از مزارشریف، در بعضی از ولسوالی‌ها مراکز به دلیل نا امنی‌ها بسته است، در بعضی از ولسوالی‌ها حتی در خود مرکز که مزارشریف است هم مراکز توزیع کارت رأی‌دهی واجدین شرایط بخصوص زنان بسیار کم است."

" نام من رقیه است، دولت وقتی می‌خواهد انتخابات آزاد برگزار کند، پس امنیت مردم را هم تأمین کند تا کارت بگیرند و مراکز بیشتر توزیع کارت (استیکر) انتخاباتی را هم بیشتر بسازند تا همه در این پروسه سهیم شوند، ما در بلخ با کمبود مراکز و مسدود بودن مراکز توزیع کارت رأی‌دهی مواجه هستیم."

با وجود مسدود بودن بیش از ۱۳ مرکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان به دلیل نا امنی‌ها در بلخ، مسئولان قوماندانی امنیه این ولایت در مورد تأمین امنیت این پروسه و بازگشایی دوباره مراکز مسدود شده با رسانه‌ها حاضر به گفتگو نیستند.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG