لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۴

انعکاس مطالب مربوط به افغانستان در برخی از روزنامه‌های جهان!


تایمز لایف

روزنامه تایمز لایف در شماره اخیر خود مطلبی را در مورد انتخابات افغانستان به نشر رسانده و نوشته‌است که در بعضی نقاط افغانستان کسانی‌که برای ثبت نام به مراکز انتخاباتی می‌روند با تهدید مرگ روبه‌رو هستند.

نویسنده مطلب که به تازه‌گی از یک مرکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان در ولایت بلخ دیدن نموده از قول باشنده‌گان این محل نوشته‌است که طالبان به آن‌ها هشدار داده‌اند که اگر به مراکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان بروند، خانه‌های‌شان را آتش خواهند زد.

حکومت افغانستان اعلان کرده‌است که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را در ماه میزان برگزار می‌کند، ولی از اعلان آغاز ثبت نام روزها گذشته ولی حضور مردم در ثبت نام بسیار کمرنگ می‌باشد.

روزنامه از قول کمال الدین یک باشنده قریه رحمت آباد در ولایت بلخ نوشته‌است که می‌گوید، طالبان آن‌ها را در یک مسجد جمع نموده و به همه گفته‌ که اگر در انتخابات سهم بگیرند خانه‌های شان را آتش می‌زنند.

به نوشته روزنامه، ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان این خبر را رد کرده‌است که خانه‌های مردم را آتش خواهند زد ولی گفته‌است که آن‌ها نمی‌خواهند مردم در یک پروسۀ اشتراک نمایند که توسط امریکا طرح‌ریزی شده‌است.

اما یک تعداد دیگر از قوماندانان طالبان در این ساحه وضاحت نشان داده و گفته‌اند که خانه سوختاندن یک جزای کوچک به افرادی می‌باشد که این پروسه را تقویه می‌کنند.

همزمان با این به نوشته روزنامه تایمز لایف اسحق رهگذر والی نو بلخ می‌گوید که اقدامات جدی برای امنیت مردم مد نظر گرفته شده و آن‌ها اجازه نمی‌دهند که روند انتخابات اخلال شود.

ولی این‌که مردم تا چه حد به چنین تعهدات اعتماد می‌کنند در جریان انتخابات معلوم خواهد شد.

آنلاین واشنگتن اکزماینر

نشریه هفته وار آنلاین واشنگتن اکزماینر در شماره اخیر خود به بیانات اخیر سفیر امریکا در ناتو اشاره نموده که گفته‌است؛ روسیه و ایران به شبکه‌های تروریستی کمک می‌کنند که مردم بی‌گناه افغانستان را به قتل می‌رسانند.

کی بیلی هاچیسون روز جمعه به رادیو آزادی گفت که این موضوع را هم در افغانستان و هم از قوماندان امریکایی شنیده‌است.

واشنگتن اکزماینر می‌نویسد، مقامات امریکا قبل از این همیشه نشان داده بودند که روسیه در ظرف یک سال گذشته به طالبان اسلحه رسانده اما روسیه این اتهامات را رد می‌کند.

نشریه می‌افزاید، خانم هاچیسون در حالی چنین انتقاد صریح را ابراز می‌کند که امریکا و روسیه هر دو استراتژی خود را برای جنگ ۱۷ ساله افغانستان تکمیل کرده‌اند.

روسیه در این اواخر در اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای اظهار داشت که نقش خود را در افغانستان مشترکاً با چین بیشتر می‌سازد.

اما اعضای پیمان ناتو روز جمعه در بروکسل در اجلاس خود تعهد نمودند که از حکومت مرکزی افغانستان حمایت می‌کنند.

واشنگتن اکزماینر می‌نویسد، مقامات روسیه گفته‌اند نقش خود را در افغانستان زیر شعار "جنگ علیه تروریزم" گسترش می‌دهند.

نشریه از قول سفیر امریکا در ناتو نوشته‌است؛ برای کمک روسیه به افغانستان راه آسان تر هم وجود دارد یعنی حمایت از تلاش‌های صلح این کشور.

XS
SM
MD
LG