لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

مسیر: انتخابات می‌شود یا مسخره می‌شود


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب ‌شان را در مورد انتخابات نوشته‌اند.

مسیر

روزنامه غیر دولتی مسیر در این مورد در سرمقاله خود نوشته است که (انتخابات می‌شود) یا مسخره می‌شود.

روزنامه می‌نویسد که نگرانی‌ها در رابطه به ثبت نام و آماده‌گی‌ها در این خصوص روز به روز بیشتر شده می‌رود. از یک سو حضور کم رنگ مردم برای ثبت نام و از سوی دیگر انتقاد‌ها در مورد چگونگی و پروسیجرهای انتخابات موجود است که نه کمیسیون مسقل انتخابات برای آن جواب دارد و نه هم حکومت در مورد آن موقف واضح دارد.

در سرمقاله آمده‌است که با توجه به این نگرانی‌ها حالا پرسش این است که سرنوشت انتخابات آینده چه خواهد بود؟

روزنامه این را نیز نوشته‌است که حالا مردم ثبت نام نمی‌کنند و برای ثبت نام خواست‌های مشخص دارند.

اما به باور روزنامه، کارکردهای کمیسیون و حکومت برای انتخابات به معنای مسخره کردن انتخابات است.

دنیا

روزنامه غیر دولتی دنیا در سرمقاله‌اش در رابطه به این موضوع نوشته‌است که انتخابات پیشرو بسیاری از مسایل میان حکومت و مردم را روشن کرده‌است.

در سرمقاله آمده‌است که این هم روشن می‌گردد که مردم تا چه اندازه در خصوص تأمین امنیت این پروسه مهم ملی به توانایی حکومت باور دارند و هم‌چنان این‌که آیا حکومت می‌تواند در مورد یک پروسه شفاف به مردم تعهد بدهد.

روزنامه نوشته‌است که تا حال روند ثبت نام رأی‌دهنده‌گان بسیار به کُندی ادامه دارد اما حکومت مسئولیت دارد که در مدت باقی مانده مردم را به این قانع سازد که با شرکت گسترده‌شان در انتخابات فرصت تقلب را از زورمندان بگیرد چیزی که به باور روزنامه به اساس برخی گزارش‌ها از همین حالا برای آن کمر بسته شده‌است.

آرمان ملی

روزنامه غیر دولتی آرمان ملی در مورد انتخابات ولسی جرگه و شورای‌های ولسوالی‌ها به نقل از زلمی رسول رقیب رئیس جمهور اشرف غنی در انتخابات گذشته ریاست جمهوری نوشته‌است.

نویسنده مطلب می‌نویسد که آقای رسول گفته‌است که مردم افغانستان به هیچ صورت انتخابات تقلبی را نمی‌پذیرند، به گفته روزنامه وی این را نیز گفته‌است که هر کس این فکر را می‌کند، امکان ندارد.

انیس

روزنامه دولتی انیس در یک مطلب خود در این مورد نوشته‌است که جان بس سفیر امریکا در کابل گفته‌است که کشورش در بخش‌های مختلف بخصوص انتخابات افغانستان راهمکاری می‌کند.

انیس نوشته‌است که سفیر امریکا در کابل افزوده‌است که انتخابات افغانستان برای مردم این کشور و جامعه جهانی بسیار مهم و با ارزش است.

در مطلب به نقل از وی هم‌چنان آمده‌است که تلاش‌های ما برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه با حکومت افغانستان ادامه دارد و این مسئولیت حکومت افغانستان و کمیسیون مستقل انتخابات است که انتخابات را به‌گونه شفاف برگزار کنند.

XS
SM
MD
LG