لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۵

ارگ: حمله بر کارمندان رسانه‌ها با جدیت بررسی خواهد شد


حکومت افغانستان می‌گوید، حمله اخیر بر کارمندان رسانه‌ها با جدیت بررسی خواهد شد.

به گفته یکی از سخنگویان ارگ، کار جدی برای مصونیت خبرنگاران در افغانستان ادامه دارد.

در دو حمله انتحاری در منطقه شش درک کابل که صبح دوشنبه رخ داد، ۹ خبرنگار به شمول خبرنگاران رادیو آزادی کشته شدند.

پیکرهای خبرنگاران قربانی در کابل، روز دوشنبه به دنبال مرگبار‌ترین حمله در ۱۷ سال گذشته بر کارمندان رسانه‌ها، در ابدیت خفتند.

تمامی خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها جوانانی بودند که پس از حمله انتحاری اول، برای پوشش خبری خود را به محل رویداد رساندند.

عبادالله حنانزى خبرنگار راديو آزادى، سباوون کاکر فوتو ژورنالیست رادیو آزادی، محرم درانی که قرار بود تازه با رادیو آزادی بپیوندد، همراه با يار محمد توخى تصوير بردار طلوع نيوز، غازى رسولى خبرنگار تلويزيون یک، نوروزعلى رجبى تصويربردار تلويزيون يک، شاه مری فیضی عكاس و خبرنگار فرانس پریس، سليم تلاش خبرنگار تلويزيون مشعل و علی سليمى تصويربردار تلويزيون مشعل قربانیان حمله صبح دوشنبه بودند.

رهبران حکومت تنها به نکوهش نامه‌ها اکتفا کردند، نه سری به یکی از این رسانه‌ها زدند و نه پیام جدی برای عاملین این حملات دادند.

با این هم، دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید که رویداد دیروز به گونه جدی بررسی خواهد شد.

دواخان مینه پال
دواخان مینه پال

وی افزود:

" حکومت افغانستان کمیته مصونیت از خبرنگاران و رسانه‌ها را ایجاد کرده‌است. این کمیته در سطح تمام افغانستان کار می‌کند. رویداد اخیر بررسی خواهد شد و برای مصونیت بیشتر خبرنگاران گام‌های لازم برداشته می‌شود."

ایالات متحده، اتحادیه اروپا، ناتو و کشورها و سازمان‌های مختلف، حمله دیروز بر کارمندان رسانه‌ها را شدیداً نکوهش کرده‌اند.

مارگراتیز شیناز سخنگوی کمیسیون اروپا روز دوشنبه گفت، در این لحظات دشوار، اتحادیه اروپا در کنار مردم افغانستان و خبرنگاران این‌کشور ایستاده‌است:

مارگراتیز شیناز سخنگوی کمیسیون اروپا
مارگراتیز شیناز سخنگوی کمیسیون اروپا

"حتی در جنگ قوانینی وجود دارد. غیر نظامیان و خبرنگاران که جان خود را به خطر می‌اندازند تا از مناطق خطرناک گزارش‌دهی کنند، نباید هیچ‌گاهی هدف قرار گیرند. اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپا در کنار مردم افغانستان و خبرنگاران در سرتاسر جهان ایستاده‌‎است."

در یک هفته گذشته ۱۱ خبرنگار در افغانستان کشته شدند.

علاوه بر ۹ قربانی در حمله انتحاری کابل، احمدشاه خبرنگار بی بی سی در ولایت خوست، روز دوشنبه توسط دو مرد مسلح ناشناس کشته شد.

پیش از این عبدالمنان ارغند خبرنگار کابل نیوز در یک حمله مسلحانه در ولایت کندهار جان داده بود.

در امریکا کمیته محافظت از خبرنگاران می‌گوید، حملات اخیر بر خبرنگاران نشان می‌دهد که افغانستان یک کشور خیلی خطرناک برای کارمندان رسانه هاست.

استیفن بوتلر رئیس کمیته محافظت از خبرنگاران، حمله دوشنبه را کار دشمنان آزادی بیان خوانده و آنرا شدیداً نکوهش کرده‌است.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG