لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۳

سروی: معارف در افغانستان از نگاه کیفی و شفافیت با مشکلات روبه‌رو است


دیده‌بان شفافیت افغانستان و سفارت سویدن در کابل با نشریافته‌های یک سروی، دریافته است که معارف در افغانستان از نگاه کیفی و شفافیت با مشکلات روبه‌رو است.

یافته‌های یک سروی دیده‌بان شفافیت افغانستان و سفارت سویدن در کابل نشان می‌دهد که کمبود معلمین مسلکی، نبود مواد درسی، کمبود تعمیر مکاتب، حفظ و مراقبت نشدن تعمیرهای مکاتب و روند استخدام معلمین از چالش‌های است که کیفیت معارف را تحت شعاع قرار داده است.

این نهاد سفارش‌های هم دارد.

سید اکرام افضلی رئیس این نهاد در کنفرانس پیرامون کیفیت و امانت‌داری معارف گفت تقویت زیربنای فزیکی، ایجاد معیار‌ها جهت حفظ مکاتب، خصوصی سازی مدیریت کتب درسی و پُر کردن جای استادان غیرمسلکی شامل این سفارشات است.

سید‎اکرام افضلي
سید‎اکرام افضلي

او افزود:

"این وضعیت واقعاً تأسف بار است، چون میلیارد‌ها دالر در این بخش مصرف شده اما هنوز هم ظرفیت و امکانات که لازم است تا یک معارف با کیفیت داشته باشیم، نداریم."

بر اساس این سروی، شمار متعلمان در سراسری افغانستان به ۹ میلیون تن می‌رسند اما با وجود آن هنوز هم ۳.۵ میلیون کودک از رفتن به مکتب محروم اند.

این سروی در ۲۷۶ مکتب در ده ولایت کشور صورت گرفته است.

در افغانستان ۱۷۴۸۲ مکتب فعالیت دارد که ۵۰% آن تعمیر ندارد.

در سروی آمده‌است که ۳۵ درصد معلمین هنوز هم مسلکی نیستند.

در همین حال، میت سننرگرن شارژدفیر سفارت سویدن در افغانستان می‌گوید، سرمایه گذاری در بخش معارف از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گفته وی، معارف با کیفیت و استادان مسلکی سبب رشد این کشور خواهد شد.

از سوی هم سردار محمد رحیمی معین سواد آموزی وزارت معارف که در این نشست حضور داشت، چالش‌ها در بخش معارف را می‌پذیرد و می‌گوید که برای بهبود این وضعیت تطبیق پلان اصلاحی از سال گذشته به این سؤ آغاز شده و هم اکنون نیز در حال تطبیق شدن است.

او افزود:

"یافته‌های‌شان که در زمینه حفظ و مراقبت مکاتب، نرسیدن کتاب‌های درسی و پایین بودن کیفیت تعلیمی البته این چالش‌ها وجود دارد و ما می‌پذیریم اما پلان اصلاحی را که در سال ۱۳۹۶ آغاز کردیم بخش این مشکلات حل خواهد شد."

با این همه، صدیق پتمن کارشناس امور تعلیمی می‌گوید، فساد در معارف سبب به‌وجود آمدن چالش‌ها شده‌است.

وی تأکید دارد که باید معارف همواره تحت نظارت جدی قرار داشته باشد و مطابق به تکنالوژی عصر مجهز ساخته شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG