لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۳

سناتوران کندهار: به علت کمبود مواد انتخاباتی پروسۀ ثبت نام درین ولایت متوقف است


برخی از سناتوران ولایت کندهار در مشرانو جرگۀ افغانستان انتقاد می‌کنند که مراکز ثبت نام درین ولایت با کمبود مواد انتخاباتی مواجه بوده و این پروسه متوقف شده‌است.

در کنار انتقاد‌ها از حضور کم‌رنگ مردم در روند ثبت نام رأی دهنده‌گان، مشکل استیکرها در تذکره‌ها، مشکلات امنیتی و موارد دیگر حالا سناتوران ولایت کندهار انتقاد می‌کنند که مراکز ثبت نام این ولایت با کمبود مواد انتخاباتی روبه‌رو شده‌است.

رحمت‌الله اچکزی یکی از سناتوران این ولایت در نشست عمومی روز سه شنبه «۱۸ ثور ۱۳۹۷» مشرانو جرگه انتقاد کرد که مواد انتخاباتی در مراکز ثبت نام آن ولایت وجود نداشته این پروسه در اکثر مناطق متوقف شده‌است.

او افزود:

"مواد که برای انتخابات به کندهار فرستاده شده بود، مطلقاً خلاص شده‌است در اکثر مراکز از یک هفته به این طرف روند ثبت نام متوقف است و حالا زمان هم کوتاه است و خواست ما این است که کمیسیون به این ولایت مواد بفرستد."

درین حال سید جان خاکریزوال رئیس شورای ولایتی کندهار نیز با تأیید این موضوع می‌گوید که تعداد مراجعین برای ثبت نام زیاد است، اما مواد کافی انتخاباتی در مراکز ثبت نام وجود ندارد.

تعداد مراجعین برای ثبت نام زیاد است، اما مواد کافی انتخاباتی در مراکز ثبت نام وجود ندارد.

او افزود:

"مواد چهار پنج روز قبل خلاص شده بود، این‌ها کم کم مواد می‌فرستند با این کار ما نمی‌شود ما یک ولایت بزرگ استیم و نفوس ما بسیار زیاد است."

وی می‌گوید که آنان در خصوص روند ثبت نام برای مردم آگاهی زیاد داده و مردم نیز دسته جمعی برای ثبت نام به مراکز مراجعه می‌کنند.

کمیسیون مستقل انتخابات روند ثبت نام رأی دهنده‌گان را به تاریخ ۲۵ حمل سال جاری در تمام مراکز ولایات راه اندازی کرده این روند تا ۲۳ ثور ادامه میابد.

از سوی هم محمد هاشم درانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات ولایت کندهار می‌پذیرد که مشکل کمبود مواد در مراکز وجود داشت، اما آنان برای رفع این مشکل اقدام کرده‌اند.

او افزود:

"روز شنبه گذشته ما استفاده از مواد ولسوالی‌ها را شروع کردیم و آن‌را به مراکز فرستاده‌ایم و حالا روی این کار می‌کنیم که به دفتر مرکزی پیشنهاد کنم تا برای ما مواد بفرستند، زیرا مواد که برای ولسوالی‌ها بود ما از آن در مراکز شهر استفاده کردیم و آن‌هم رو به خلاص شدن است، ولی فعلاً پروسه به شکل نورمال ادامه دارد."

این اظهارات در حالی مطرح می‌گردد که بر اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تا کنون به تعداد یک میلیون ۳۰۰ هزار تن در سراسر کشور خود را به انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های والسوالی‌ها ثبت نام کرده اند.

درین حال محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا کمبود مواد انتخاباتی در مراکز ثبت نام را یک مشکل جدی خوانده و می‌گوید اگر به این مشکل توجه جدی صورت نگیرد در آن صورت موجودیت چنین مشکل تأثیر منفی بالای تمام پروسه‌های انتخابات خواهد داشت.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG