لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۱

توقع افغانستان در مورد خارج شدن امریکا از توافق‌نامه هسته‌ای ایران چیست؟


حکومت افغانستان توقع دارد که خارج شدن امریکا از توافق‌نامه هسته‌ای ایران و تنش میان تهران و واشنگتن تأثیرات سوء بر این کشور نداشته باشد.

حکومت افغانستان با اشاره به ایجاد اجماع منطقه‌ای و جهانی در باره این کشور، ابراز خوشبینی می‌کند که افزایش تنش در روابط امریکا و ایران تأثیرات ناگوار بر افغانستان نخواهد داشت.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان روز چهارشنبه «۱۹ ثور ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که کابل با واشنگتن و تهران روابط دوستانه دارد و به این سیاست‌اش در قبال همه کشورها ادامه خواهد داد.

شکیب مستغنی
شکیب مستغنی

آقای مستغنی درین مورد گفت:

​"با اجماع که در باره افغانستان در سطح منطقه و جهان به میان آمده‌است، ما باور داریم که دید کشورها در قبال افغانستان دیدگاه مشترک و مبتنی به همکاری است، لذا ما خوشبین هستیم که تأثیرات ناگواری بر افغانستان نخواهد داشت."

امریکا شب گذشته اعلام کرد که از توافق هسته‌ای کشورهای مقتدر جهان با ایران که در سال ۲۰۱۵ میلادی صورت گرفته بود، بیرون می‌شود.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده تأکید کرد که ایران راکت‌های خطرناک را صادر می‌کند، در سراسر شرق میانه کشمکش‌ها را دامن می‌زند و ملیشه‌های چون حزب‌الله، حماس، طالبان و القاعده را حمایت می‌کند.

تهران از طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند.

آقای ترمپ همچنان تهدید کرد که بلندترین سطح تعزیرات اقتصادی از سوی واشنگتن بر تهران وضع خواهد شد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران پس از اعلام خروج امریکا از توافق‌نامه هسته‌ای ایران با شش قدرت بزرگ جهان گفت که تهران پس از گفتگو با کشورهای که این توافق‌نامه را امضأ کرده‌اند، آماده از سرگیری کار هسته‌ای خود است.

افغانستان با امریکا روابط استراتژیک دارد و آن کشور در افغانستان در امر مبارزه با تروریزم نقش رهبری را ایفأ می‌کند.

کابل با تهران نیز روابط دوستانه داشته و داد‌ و‌ ستد تجارتی‌اش با ایران پر رونق است.

داوود کلکانی معاون کمیسیون روابط بین‌المللی ولسی جرگه با اشاره به این موضوع می‌گوید که افزایش تنش در روابط امریکا و ایران تأثیرات منفی بر افغانستان دارد.

به‌گفته آقای کلکانی این تأثیرات در بخش‌های مختلف خواهد بود.

داوود کلکانی
داوود کلکانی

او افزود:

"ایرانی‌ها می‌خواهند که منافع امریکا و متحدان آن کشور را متضرر ساخته و فشارهای را وارد کنند. چابهار، حمایت از طالبان، داد و ستد تجارتی میان افغانستان و ایران و بالاخره موضوع مهاجرین افغان در آن کشور و امثال آن می‌تواند سبب تشنج اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و نظامی در افغانستان شود."

ایران پیش از این بارها با حضور نیرو های امریکایی در افغانستان ابراز مخالفت کرده‌است، اما این کشور نیز همواره به حمایت از طالبان در افغانستان متهم شده، آنچه ایران آن را رد می‌کند.

در کنار روابط سیاسی داد و ستد تجارتی میان کابل و تهران و همچنان حضور صدها هزار مهاجر افغان در ایران از مسایل عمده شمرده می‌شوند و نگرانی‌های وجود دارد که افزایش تنش میان امریکا و ایران بر این بخش‌ها تأثیرات منفی خواهد داشت.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG