لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

روند ثبت نام رأی دهنده‌گان برای یک ماه دیگر تمدید شد


کمیسیون مستقل انتخابات روند ثبت نام رأی دهنده‌گان را در مراکز ولایات کشور برای یک ماه دیگر تمدید کرد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید هدف از تمدید روند ثبت نام رأی دهنده‌گان فرصت دادن به مردم برای استفاده از حق شان برای شرکت در انتخابات های آینده می‌باشد.

گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس این کمیسیون روز پنجشنبه «۲۰ ثور ۱۳۹۷» در یک نشست خبری از برگزاری انتخابات شفاف اطمینان داده و در ضمن از مردم خواست تا در پروسه ثبت نام رأی دهنده‌گان به شکل گسترده شرکت کنند.

گلاجان عبدالبدیع صیاد
گلاجان عبدالبدیع صیاد

او افزود:

"به اساس تقاضای مکرر مردم، احزاب سیاسی و نهادهای جامعه مدنی کمیسیون تصویب کرد که مدت ثبت نام رای دهنده‌گان در شهرهای ولایات برای یک ماه دیگر نیز تمدید گردد تا به مردم این فرصت داده شود که خود را برای انتخابات آینده در مراکز تعیین شده ثبت کنند."

آقای صیاد گفت که روند ثبت نام رأی دهنده‌گان در ولسوالی‌ها نیز سر از تاریخ ۲۵ ثور در دو مرحله آغاز می‌گردد که مرحله اول در ولسوالی‌ها و مرحله دوم آن در قراه قصبات کشور می‌باشد.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات همچنان گفت کسانی‌که خود را در مراکز ثبت نام راجستر می‌کنند می‌توانند در انتخابات ولسی جرگه و انتخابات آینده ریاست جمهوری نیز رأی بدهند.

وی در عین حال خواهان همکاری حکومت به‌خصوص نهادهای امنیتی برای تامین امنیت انتخابات و جلوگیری از تقلب با کمیسیون گردید.

وی در عین حال خواهان همکاری حکومت به‌خصوص نهادهای امنیتی برای تامین امنیت انتخابات و جلوگیری از تقلب با کمیسیون گردید.

تلاش کردیم تا نظر وزارت داخله را در خصوص تامین امنیت این مراکز بگیریم مگر موفق نشدیم اما پیش از این مسئولان این وزارت بارها از تامین امنیت مراکز ثبت نام اطمینان داده‌اند.

این در حالیست که به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تاکنون بیش از یک‌و‌نیم میلیون تن خود را ثبت کرده اند.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان همچنان گفت که مبارزات انتخاباتی قبل از وقت اعلام شده‌ مجاز نبوده و کسانی‌که دست به این کار بزنند با عاملین آن برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

کمیسیون مستقل انتخابات روند ثبت نام رای دهنده‌گان را به تاریخ ۲۵ حمل سال جاری در مراکز ولایات آغاز کرد که تا تاریخ ۲۳ ثور ادامه داشت.

اما این روند به‌خاطر کندی، حضور کم‌رنگ مردم، ندادن آگاهی کامل به مردم از سوی کمیسیون، مشکلات امنیتی مورد انتقاد نهادهای انتخاباتی و اعضای شورای ملی قرار گرفت.

اعلام کمیسیون مستقل انتخابات در خصوص تمدید زمان ثبت نام رأی دهنده‌گان مورد استقبال نهادی‌های ناظر انتخاباتی قرار گرفته‌است.

محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان "تیفا" در مورد به رادیو آزادی گفت:

نعیم ایوب زاده
نعیم ایوب زاده

"این یک اقدام نیک است اما راه حل تنها تمدید پروسه نیست راه حل اینست که باید آگاهی دهی صورت گیرد نه تنها از سوی کمیسیون بلکه از سوی نهادهای ناظر انتخاباتی دیگر حکومت تلاش کند تا امنیت تامین گردد، احزاب سیاسی مردم را بسیج کنند تا مردم اشتراک کنند."

روند ثبت نام رأی دهنده‌گان در مراکز ولایات در حالی تمدید می‌گردد که مسئولان نهاد‌های ناظر انتخاباتی هنوز هم مشکلات امنیتی، حضور کم‌رنگ مردم و عدم مدیریت درست این پروسه را قابل نگرانی خوانده تأکید می‌کنند که کمیسیون به آن توجه جدی نماید.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG