لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۶

نشست اندونیزیا چه کمک به کاهش جنگ و خشونت در افغانستان خواهد کرد؟


اندونیزیا امروز از یک نشست علمای دینی افغانستان، پاکستان و اندونیزیا میزبانی می‌کند.

هیئت علمای دینی افغانستان ابراز امیدواری می‌کند که بحث‌های نشست اندونیزیا به کاهش جنگ و خشونت در افغانستان و منطقه کمک کند.

ده‌ها تن از علمای دین از افغانستان، پاکستان و اندونیزیا امروز در یک نشست در شهر بوگور اندونیزیا گردهم آمده و انتظار می‌رود جنگ شورشیان مسلح را در افغانستان غیر شرعی اعلان کنند.

محمد قاسم حلیمی عضو شورای علمای افغانستان دیشب از اندونیزیا از طریق تیلیفون به رادیو آزادی در مورد اجندای این نشست گفت:

قاسم حلیمی
قاسم حلیمی

"اجندای اساسی ما موضوعات افراطیت، خشونت و قتل و قتال مردم بی‌گناه از دید گاه اسلام است همچنان نقش علما و مسئولیت علما در راستای امنیت و صلح در کشور است در هر کشور اسلامی، بنآ بالای موضوعات مهم که ما صحبت می‌کنیم اساس آن را همین دو موضوع تشکیل می‌دهد امیدوار هستیم که یک کنفرانس بسیار مثمر داشته باشیم، کنفرانسِ داشته باشیم که نتایج خوبی داشته باشد."

وی گفت که یک روز پیش از آغاز این نشست نیز با علمای دینی پاکستان و اندونیزیا به بحث پرداختند.

به گفته آقای حلیمی، علمای این سه کشور در بحث‌های دیروز مخالفت شان را با تندروی و افراطیت ابراز کردند.

او به ادامه افزود:

"احساس می‌کردیم امروز که تمام علمای که اینجا اشتراک کرده‌اند از خشونت و افراطیت به تنگ آمده‌اند. در بحث‌های که داشتیم به این موافق بودند که ما باید برویم به سوی تفاهم، مذاکرات و بالاخره یک اعلامیۀ صادر شود که همه جهت‌ها را به اسلام حقیقی دعوت و از تشدد و افراطیت دُور برویم."

این بار اول است شانزده تن از علمای دینی از افغانستان، شانزده عالم دین از پاکستان و حدود بیست تن از علمای دینی اندونیزیا برای بحث و گفتگو گردهم می‌آیند.

این نشست پس از آن برگزار می‌شود که جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونیزیا در ماه دلو سال گذشته در سفر به کابل گفت که کشورش آماده‌است، با روند صلح افغانستان همکاری کند.

XS
SM
MD
LG