لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۶

ووتل و رحمن در مورد امنیت مناطق شمال افغانستان گفتگو کردند


امام علی رحمن رئیس جمهور تاجکستان و جنرال جوزف ووتل فرمانده قوماندانی مرکزی اردوی امریکا
امام علی رحمن رئیس جمهور تاجکستان و جنرال جوزف ووتل فرمانده قوماندانی مرکزی اردوی امریکا

جنرال جوزف ووتل، فرمانده قوماندانی مرکزی اردوی امریکا و رئیس جمهور تاجکستان در ملاقات دیروز خود در دوشنبه روی تقویت تدابیر امنیتی در سرحدات افغانستان و تاجکستان با هم گفتگو کردند.

اعلامیه ریاست جمهوری تاجکستان می‌گوید، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر یکی از اهداف اساسی تقویت تدابیر امنیتی در سرحدات می‌باشد.

هر چند در اعلامیه گفته نشده که چه تصامیم مشخص در این مورد اتخاذ شده ولی جرایم سایبری، فعالیت‌های گروه‌های مافیایی و دهشت افگن و قاچاق مواد مخدر از خطرهای معاصر عنوان شده که افغانستان و تاجکستان به آن روبه‌رو می‌باشند.

جنرال جوزف ووتل قوماندان فرماندهی مرکزی اردوی امریکا قبل از ملاقات خود با رئیس جمهور امام علی رحمان به خبرنگاران چنین گفت:

جوزف ووتل
جوزف ووتل

"همکاری در جلوگیری از قاچاق مواد مخدر فوق‌العاده مهم است. چون طالبان مسلح برای ماشین جنگی خود از آن استفاده می‌کنند. چنین همکاری نه تنها برای تاجکستان بلکه برای همه کشورهای منطقه، ایران، پاکستان و دیگران اهمیت دارد. قاچاق مواد مخدر از این سرحدات صورت می‌گیرد و نفع آن به شورشیان طالب می‌رسد."

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری تاجکستان می‌گوید که رئیس جمهور امام علی رحمان بخصوص در بارۀ وضعیت امنیتی مناطق شمال افغانستان با مهمان خود گفتگو کرد.

امام علی رحمان در کنفرانس بین‌المللی مبارزه علیه تروریزم که هفته گذشته در دوشنبه برگزار شد از افزایش فعالیت گروه‌های دهشت افگن در شمال افغانستان ابراز نگرانی کرده گفته بود که تاجکستان در این باره بی‌تفاوت بوده نمی‌تواند.

سید مومن یتیموف رئیس کمیته امنیت ملی تاجکستان هفته گذشته در کابل با رئیس جمهور اشرف غنی، رئیس ادارۀ امنیت ملی و وزیران دفاع و داخله افغانستان ملاقات کرد.

رسانه‌های تاجکستان گفتند که آقای یتیموف نیز در این ملاقات از ناگواری وضعیت امنیتی در نتیجه فعالیت گروه‌های مسلح در شمال افغانستان ابراز نگرانی کرده‌است.

یک عضو ارشد کمیته امنیت ملی تاجکستان در این اواخر ادعا کرد که حدود ۷ هزار نفر از افراد مسلح در مناطق شمال افغانستان در نزدیکی سرحدات تاجکستان فعالیت دارند که زمینه قاچاق مواد مخدر را نیز مهیا ساخته‌اند.

اعلامیه دیروز ریاست جمهوری تاجکستان می‌گوید که رئیس جمهور امام علی رحمان و جنرال جوزف ووتل در جلوگیری از فعالیت گروه‌های مسلح در شمال افغانستان، روی همکاری با کابل تأکید کرده‌اند.

افغانستان و تاجکستان با هم ۱۴۰۰ کیلومتر سرحد دارند.

XS
SM
MD
LG