لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۱

قوماندان قوای مرکزی امریکا: طالبان هیچگاه نمی‌تواند در میدان جنگ پیروز شود


قوماندان قوای مرکزی امریکا می‌گوید فشارها بر طالبان خواهد افزود و این گروه هیچگاه نمی‌تواند در میدان جنگ پیروز شود.

قوماندان قوای مرکزی امریکا جنرال جوزف ووتل می گوید برای افزایش فشار بر طالبان یک سلسله برنامه‌ها عملی می‌شوند.

جنرال ووتل روز جمعه در شهر دوشنبه پایتخت جمهوری تاجکستان به خبرنگاران گفت تعداد سربازان قوای خاص افغانستان و قوای هوایی این کشور بیشتر خواهد شد و منابع مالی طالبان بیشتر هدف قرار خواهند گرفت.

جنرال حوزیف ووتل
جنرال حوزیف ووتل

او افزود:

"ما تعداد سربازان قوای خاص افغانستان را دو برابر می‌سازیم و برای سه برابر ساختن قوای هوایی آن کار می‌کنیم. ما بطور فعال راه‌های تولید و قاچاق مواد مخدر را که منبع در آمد طالبان می‌باشد هدف قرار می‌دهیم."

به گفته وزارت دفاع افغانستان هم اکنون تعداد سربازان قوای خاص افغانستان به ۱۷ هزار نفر می‌رسد و تا سال ۲۰۲۲ قوای هوایی افغانستان صدها طیاره و هیلیکوپتر جنگی خواهد داشت.

قوماندان قوای مرکزی امریکا جنرال جوزف ووتل اظهار داشت ابتکار جنک در سال جاری در دستت آنهاست و تمرکز بیشتر بر تامین امنیت مناطق مسکونی و برگذاری انتخابات در فضای امن صورت گرفته‌است.

این مقام بلند رتبه نظامی امریکا می‌گوید فعالیت گروه مسلح طالبان است که زمینه را به فعالیت گروه‌های دیگر مانند داعش در این کشور مساعد می‌سازد.

نامبرده به طالبان هشدار داد که در میدان جنگ پیروز نخواهند شد و باید برای مذاکرات صلح حاضر شوند و از پیشنهاد صلح رئیس جمهور اشرف غنی استفاده کنند.

او افزود:

"آن‌ها از طریق نظامی نمی‌توانند موفق شوند. قوای ائتلاف تحت رهبری امریکا بر افزایش فشار بر طالبان تمرکز می‌کند. این عمل همراه با فشارهای اجتماعی و دیپلوماتیک طالبان را وادار خواهد ساخت که به میز مذاکره بنشینند. آن‌ها باید از پیشنهاد صلح رئیس جمهور اشرف غنی بهره برداری کنند."

قوماندان قوای مرکزی امریکا جنرال ووتل افزود استراتژی رئیس جمهور دونالد ترمپ برای جنوب آسیا مفید تمام خواهد شد و در افغانستان با در نظرداشت حالات تصمیم‌گیری می‌شود.

اما جنرال ووتل می‌افزاید رسیدن به اهداف استراتژی امریکا در افغانستان شاید به زمان بیشتر نیاز داشته باشد.

فرمانده قوای مرکز امریکا یک روز قبل از این در کابل بود و با رئیس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی و مقامات دیگر ملاقات کرده و در مورد فعالیت‌های جاری در رابطه با انتخابات و مبارزه با تروریزم صحبت کرد.

XS
SM
MD
LG