لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

وکلا: فراه به علت کم توجهی حکومت با سقوط روبه‌رو است


شماری از اعضای شورای ولایتی و نماینده‌های مردم فراه در ولسی جرگه با اشاره به درگیری‌های شدید در این ولایت می‌گویند که حکومت مرکزی به فراه توجه لازم نکرده‌است.

پس از حملات پی‌هم طالبان مسلح بر ولسوالی‌های لاش جوین، پشت رود و برخی مناطق دیگر فراه شماری از اعضای شورای ولایتی این ولایت می‌گویند که فراه با تهدید سقوط روبه‌روست.

جمیله امینی یک عضو شورای ولایتی فراه روز شنبه به رادیو آزادی گفت که دو روز می‌شود که در این ولایت جنگ‌های شدید ادامه دارد اما تا هنوز نیرو های بیشتری به این ولایت فرستاده نشده‌اند.

او افزود:

"تنها چهار یا پنج ناحیه در تصرف طالبان نیست، من علنی می‌گویم اگر حکومت مرکزی و یا محلی خفه هم شوند همه در تصرف طالبان است، ولسوالی‌‌ها صرف به نام است جوین از امن ترین ولسوالی‌های ما بود، خوب می‌دانید که وضعیت فراه خراب است جناب رئیس صاحب جمهور این وضعیت را یک طرفه کنید."

خانم امینی می‌گوید که در درگیری دو شب قبل در ولسوالی لاش جوین فراه ۴۵ تن از نیرو های امنیتی افغان کشته و زخمی شدند.

به گفته وی در درگیری با نیرو های امنیتی افغان به طالبان نیز تلفات وارد شده‌است.

خانم امینی می‌گوید که حملات بر ولایت فراه بیشتر از سوی طالبانی صورت می‌گیرد که به گفته وی از ایران و پاکستان وارد این ولایت می‌شوند.

درین حال شماری از وکلا در نشست عمومی روز شنبه ولسی جرگه نیز از وضعیت امنیتی فراه ابراز نگرانی کردند و تاکید نمودند که تشکیل نیرو های امنیتی در این ولایت باید افزایش یابد.

حمیرا ایوبی یکی از اعضای این جرگه:

"فراه یکی از ولایات بزرگ افغانستان است و ساحه وسیع دارد نیروها در این ولایت باید مانند کندهار، هرات و هلمند تجهیز شوند اما متأسفانه فراه نیرو های کمتر داشته و آنان هم درست تجهیز نشده‌اند."

این در حالیست که برعلاوه فراه حملات طالبان مسلح در غور، فاریاب، بدخشان و برخی ولایات دیگر نیز در این اواخر افزایش یافته‌است.

وزارت دفاع نیز افزایش حملات طالبان مسلح در این ولایات را تائید می‌کند اما می‌گوید که حملات آنان از سوی نیرو های امنیتی عقب زده شده‌است.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت با ابراز این مطلب می‌گوید که به ولایت فراه نیز نیرو های بیشتر فرستاده شده‌اند.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

او افزود:

"در فراه حملات صورت گرفته و یقیناً برای نیرو های ما مشکلات به‌وجود آمد، درین مناطق ۱۶ نیروی ما کشته شده‌اند اما حالا آنجا وضعیت نورمال شده و مخالفان مسلح فرار کردند و هیچ ساحه ای نیست که در تصرف آنان باشد."

از سوی هم ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان ادعا کرده که قوماندانی امنیه ولسوالی لاش جوین و یک پوسته دیگر امنیتی در مرکز فراه در تصرف افراد این گروه درآمده و به نیرو های امنیتی افغان تلفات زیاد وارد کرده‌اند.

در عین حال حمیرا ایوبی نماینده مردم فراه در ولسی جرگه می‌گوید که به علت عدم توجه حکومت نا امنی در این ولایت افزایش یافت و اگر به آن رسیده‌گی نشود وضعیت از کنترول بیرون خواهد شد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG